شهروند- بر اساس تحقیقات و دستور العمل های تازه منتشر شده ی مرکز تحقیقات کبد در کانادا، کانادایی هایی که بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ متولد شده اند که در اصطلاح انگلیسی به آنها baby-boomers گفته می شود باید تست هپاتیت C بدهند. بعد از جنگ جهانی دوم نرخ زادوولد یکباره افزایش یافت و افرادی که در این فاصله به دنیا آمده اند را baby-boomers می گویند.

 

تخمین زده می شود که حدود ۲۵۰,۰۰۰ کانادایی به ویروس هپاتیت C آلوده باشند اما ۴۰ تا ۷۰ درصد آنها از این ویروس مطلع نیستند، زیرا مدت زمان طولانی نیاز است تا عوارض بیماری ظهور کند.

داشتن ویروس بیماری هپاتیت C برای مدت طولانی و به صورت مزمن می تواند افراد را به بیماری سیروز کبدی و سرطان کبد مبتلا کند. بنابراین این مرکز تحقیقات می گوید که بهتر است تا افراد بر اساس سنشان، نه تنها به دلیل سابقه، تست هپاتیت C  بدهند  و تخمین زده می شود که اگر این تست انجام شود تعداد بسیار بالایی از افراد که دچار این بیماری نهان کبدی هستند تشخیص داده شده و می توانند قبل از بروز عوارض جدی مورد درمان قرار بگیرند. مرکز تحقیقات بیماری های کبدی در کانادا می گوید که متاسفانه افراد زمانی به دکتر مراجعه می کنند که دیگر خیلی دیر شده است و ویروس هپاتیت C باعث بیماری های جدی تری که گاها غیرقابل درمان هستند شده است. سازمان بهداشت جهانی بر آن است تا سال ۲۰۳۰ این بیماری را در جهان ریشه کن کند، اما این هدف میسر نیست مگر این که افراد مورد آزمایش قرار بگیرند و کسانی که دارای این ویروس هستند سریع پیدا شوند.