یک مقام وزارت بهداشت: دو متخلف این ماجرا خارج از ایران هستند

صدای امریکا: پس از آن که وزیر بهداشت اعلام کرد به جای «استنت» قلب با ارز دولتی کابل برق به کشور وارد شده است،‌ این بار یک مقام وزارت بهداشت گفت که کالای وارد شده مفتول برق بوده است و دو نفر در این باره تحت پیگیرد هستند.

حسین صفوی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، روز سه شنبه یکم مرداد به ایسنا در این باره گفت: «نمونه‌ها در گمرک که باز شد، مشاهده شد که به جای اینک ه داخل بسته ‌بندی استنت، استنت قلبی باشد، در آن مفتول است و تخلف به این صورت اتفاق افتاده بود، نه اینکه خودِ کابل برق را وارد کنند و مفتول‌ها در بسته‌بندی استنت قلبی بوده‌اند.»

استنت یا فنر قلب لوله توری مصنوعی از جنس فنر است که در محل انسداد عروق قرار داده می شود و برای برخی بیماران حیاتی است.

به گفته این مقام مسئول، متخلفین این ماجرا یکی دو نفر هستند که تحت پیگرد قرار دارند و ظاهرا از کشور خارج شده‌اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در ۲۴ تیرماه از واردات کابل برق به جای استنت قلب از سوی برخی افراد خبر داده بود.

فساد در بخش درمان و دارو در شرایطی از سوی مقامات جمهوری اسلامی اطلاع رسانی می شود که ایران در ماه‌های اخیر با کبود و گرانی دارو مواجه است.

دکتر محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران، در اسفند ۹۷ گفته بود که داروخانه‌ها تنها می‌توانند برای دو تا سه‌ماه دارو ذخیره کنند. کمبود دارو همچنین منجر به گران شدن آن در شهرهای مختلف ایران شده است.

ایالات متحده بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی ایران توسط وابستگان رژیم حاکم بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی ایران دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام ‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده اند.