ممکن است در اولین نگاه چنین تصور شود که اتومبیل های برقی (الکترونیک) محصول جدیدی از تکنولوژی پیشرفته می باشند در صورتی که این مساله واقعیت ندارد.  آقای توماس پارکر انگلیسی در سال ۱۸۸۴ میلادی اولین باطری خود که قابلیت انتقال نیرو به چرخها را داشت به کار گرفت و بعدها از آن در کارخانه های اتومبیل سازی استفاده شد ولی بنا به دلایل اقتصادی- سیاسی به یک باره ازچرخه تولید خارج شدند.

این مطلب برای اتومبیل هایی که از سوخت دو گانه هم بهره می گیرند مصداق دارد و آنها نیز  سابقه تحقیقاتی حدود چندین دهه دارند، ولی بنا به همان دلایل یاد شده تا چند سال پیش عملیاتی نشده بودند.

حال بایستی از نظر اقتصادی بررسی نمود که کدام اتومبیل بیشتر مقرون به صرفه می باشد . برای این منظور اتومبیل الکترونیکی “شورولت بولت ۲۰۱۹″ را در نظر می گیریم که هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف برقش حدود ۴.۲۱ دلارهزینه دارد و در مقایسه اتومبیل بنزینی ” هوندا سویک ۲۰۱۹″ که هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین صرف می نماید که تقریبا از نظر دلاری دو برابر اتومبیل برقی هزینه دارد. البته تا به حال سرعت و دسترسی به مراکز شارژ محدودیت های اتومبیل های الکترونیکی بوده که از سال ۲۰۱۸ این مشکل هم حل شده و مهندسین طراح با تغییراتی سرعت مجاز را تقریبا با بقیه اتومبیل های بنزینی همگون نمودند و دولت فدرال کانادا هم نسبت به ایجاد و افزایش مراکز شارژ الکترونیکی در مراکز خرید و دیگر اماکن عمومی اقدامات ارزنده ای نموده است.

از نظر امنیت برای راننده و سرنشینان هم اقدامات مهمی انجام شده. با خارج کردن موتور از منطقه  ی جلوی اتومبیل، مهندسین ایمنی با مطالعات زیادی توانستند موارد دیگری را جایگزین نمایند تا در صورت برخورد اتومبیل برقی با جسم خارجی ماشین بتواند مقاومت نماید.  موثر ترین مدل را کارخانه “آیودی در مدل ای ترون ” به بازار ارایه داده است.

بیمه ی اتومبیل های الکترونیکی یا سبز:   یکی از مهمترین مزایایی که داشتن اتومبیل های الکترونیکی دارد آن است که دولت های استانی از قبیل انتاریو برای صاحبان این گونه اتومبیل ها امکانات ویژه مالی اختصاص می دهند و برای تشویق از ۳ الی ۱۴ هزار دلار به ایشان پرداخت می نمایند. مزیت دیگر آن است که بعضی از شرکت های بیمه از قبیل “سی ای ای” ۵ درصد دیگر به این گونه اتومبیل ها تخفیف می دهند و اما بحث بیمه ارزانتر نیز بسیار واقعی و ملموس می باشد برای داشتن تصویر مالی توجه شما را به نمونه های ذیل حلب می نماید:

اتومبیل “اسمارت کوپه دو در” سال ۲۰۱۶ اگر بنزینی باشد بیمه یک ساله آن ۱۵۹۹ دلار است و همین اتومبیل با همان راننده اگر الکترونیکی- سبز باشد بیمه یک ساله به ۱۳۸۳ دلار تقلیل می یابد.

اتومبیل ” بی ام دبلیو ۲۰۱۷ چهار در- ۳۳۰آی”  برای ماشین بنزینی سالی ۱۷۷۸ دلار است و برای همان اتومبیل و راننده یک سان اگر الکترونیکی – سبز باشد به سالی ۱۴۶۱ دلارتقلیل می یابد.

پوششهای اضافی که معمولا برای اتومبیلهای الکترونیکی اختصاص می یابد و شرکتهای بیمه حق بیمه اضافی هم برایش در نظر نمی گیرند یا درصد بسیار ناچیزی به آنها اختصاص می یابد به قرار ذیل هستند:

خسارات وارده به اشخاص ثالث از ناحیه کابل شارژ اتومبیل

اگر در حین سفر امکان شارژ اتومبیل به هر نحوی فراهم نبود، آن موقع هزینه اتومبیل جایگزین توسط بیمه فراهم می گردد.

تعمیر دستگاه شارژ داخل منزل و پرداخت هزینه آن تا چند سال متوالی

اگر یکی از این اتومبیل های ایمن و سبز را رانندگی می کنید برای اطلاع از پوشش های اضافی با بروکر خود مشورت نمایید.

سلامت و شاد و سربلند باشید.