خبرگزاری هرانا –  روز یکشنبه ۱۹ آبان حسن حیدری شاعر منتقد اهوازی در پی وخامت حال به بیمارستانی در این شهر منتقل شد اما ساعتی بعد جان خود را از دست داد. برخی از شهروندان اهوازی مرگ حسن حیدری را مشکوک خوانده و آن را به نهادهای امنیتی نسبت دادند، معترضان با حضور در خیابان های اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند. در جریان این تجمعات و در حین برگزاری مراسم خاکسپاری این شاعر معترض تعداد پرشماری از شهروندان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند. هرانا پیشتر در چند گزارش از بازداشت این افراد خبر داده و هویت ۲۳ تن از آنان را احراز کرده بود. تعدادی از شهروندان ساکن شهرهای اهواز، سوسنگرد و ابوحمیظه نیز طی روز گذشته و امروز به نهادهای امنیتی و قضائی احضار شده‌اند. همچنین روز گذشته و امروز تعداد دیگری از شهروندان ساکن اهواز توسط نیروهای امنیتی در منازل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منقل شدند. شرح بازداشت و هویت بازداشت شدگان جدید در ادامه می‌آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه و امروز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ماه ۹۸، دستکم ۱۳ تن از شهروندان اهوازی توسط نیروهای امنیتی در منازل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت افراد بازداشت شده که تا زمان تنظیم این گزارش برای هرانا احراز شده است، به شرح ادامه است:

۱- عباس چلداوی، فرزند فرهود، ۳۸ ساله ۲- جمعه سواری ۳- عقیل سواری، ۲۹ ساله، فرزند جلیل ۴- حسن سواری، فرزند عیسی ۵- شلتاق حیدری ۶- مصطفی حیدری، فرزند شلتاق ۷- خزعل حیدری، فرزند شلتاق ۸- آقای حیدری (نام کوچک احراز نشده است)، فرزند شلتاق ۹- خیرالله سواری، فرزند صاحب  ۱۰- محمد حیدری، فرزند جبار ۱۱- توفیق سواعدی، ۲۹ ساله، متاهل، ساکن شهرک برق اهواز ۱۲- قاسم بترانی  ۱۳- رضا مغینمی، فرزند ناصر، از اهالی کوی علوی شهر اهواز.

از میان این افراد، رضا مغینمی، شاعر اهل اهواز امروز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در کوی علوی این شهر بازداشت شده و سایر بازداشت شدگان روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر گفته می‌شود نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل یک شهروند دیگر به نام صباح سواری اقدام به تفتیش منزل وی  کرده و برخی از وسایل شخصی ازجمله دوربین‌های عکسبرداری وی را با خود برده‌اند.

همچنین بنا بر اطلاع منابع محلی نیروهای امنیتی اقدام به جمع آوری برخی دوربین‌های مداربسته مغازه‌های سطح شهر اهواز کرده و فیلم‌های ضبط شده‌ی آنها را توقیف کرده و با خود بردند.

به گفته همین منابع، تعدادی از شهروندان ساکن شهرهای، اهواز، سوسنگرد و شهر ابوحُمَیظه (واقع در بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان) که پیشتر در مراسم خاکسپاری حسن حیدری شرکت کرده بودند، طی روز گذشته و امروز به نهادهای امنیتی و قضائی احضار شده ‌اند. منابع محلی تعداد شهروندان احضار شده در شهر ابوحُمَیظه را بیش از ۲۰ تن عنوان کرده‌اند.

گفته می‌شود نیروهای امنیتی هم اکنون نیز با ده‌ها خودرو در خیابان های اصلی اهواز، کوت عبدالله، جاده اهواز به آبادان و برخی مناطق شهرهای سوسنگرد و شهر ابوحُمَیظه اقدام به ایجاد ایست بازرسی کرده‌اند.

از سوی دیگر روابط عمومی اداره کل اطلاعات استان خوزستان امروز پنج شنبه ۲۳ آبان ماه، با انتشار بیانیه‌ ای بدون اشاره به تعداد و هویت افراد از بازداشت و برخورد با معترضان خبر داده بود. در این بیانیه که در آن از معترضان به عنوان”عناصر اصلی تحرکات ساختار شکن در اهواز به ویژه عاملان اهانت به پرچم ایران” یاد شده آمده است که این افراد با همکاری جامعه اطلاعاتی و قضائی استان خوزستان شناسایی و بازداشت شده‌اند.

در بخشی دیگری از این بیانیه با ادعای اینکه “عناصر موثر این اقدامات دارای سابقه محکومیت قضائی و ارتباط تشکیلاتی با خارج از کشور هستند”، وزارت اطلاعات مدعی شده که “از دو مکان متعلق به این افراد چندین قبضه سلاح جنگی به همراه مهمات جنگی کشف و ضبط شد.”

لازم به یادآوری است روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه حسن حیدری شاعر معترض محلی در پی وخامت حال به بیمارستانی در اهواز منتقل شد و جان خود را از دست داد. برخی از شهروندان اهوازی مرگ حسن حیدری را مشکوک خوانده و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۰ و ۲۱ آبان ماه با حضور در خیابان های اهواز، دست به تجمع اعتراضی زدند.

در جریان این تجمعات و در حین برگزاری مراسم خاکسپاری این شاعر معترض تعداد پرشماری از شهروندان در مناطقی از جمله درویشیه، شکاره ۲، شکاره ۳، قلعه کنعان و کوی علوی در اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند.

هرانا پیشتر در چند گزارش از بازداشت این افراد خبر داده و هویت ۲۳ تن از آنان را احراز کرده بود. با این حال منابع محلی شمار بازداشت شدگان را بیش از این تعداد عنوان کرده‌اند.

روز دوشنبه ۲۰ آبان ماه هرانا از بازداشت عباس سحاگی، خواننده محلی اهل اهواز در جریان برگزاری مراسم خاکسپاری حسن حیدری توسط نیروهای امنیتی خبر داده بود.

پس از آن روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه نیز هرانا هویت ۲۲ تن دیگر ازجمله ١- ابراهیم حیدری، فرزند خنجر، ۳۰ ساله ‏٢- یوسف حیدری، فرزند خنجر، ۲۵ ساله ‏٣- قاسم حیدری، ۵۴ ساله ‏۴- حسن سواری، ۳۹ ساله ۵- رضا امیری ۶- رحیم امیری ٧- محمد امیری ٨- منصور امیری ٩- علی مجدم ١٠- محمد ناصری ١١- خلیل ناصری ١٢- علی ناصری ۱۳- کریم ناصری ١۴- رضا بالدی ١۵- سید عبدالله غرابی ۱۶- ناصر سواری ١٧- طارق ناصری، فرزند فیصل ١٨- هانی جابری ١٩- ایاد جابری ٢٠- علی جابری ۲۱- آقای جابری (نام کوچک احراز نشده است) را احراز کرده بود.

شب گذشته نیز هویت یکی دیگر از بازداشت شدگان به نام “دانیال باوی” توسط هرانا احراز شده است.

روز سه‌شنبه فرمانده انتظامی استان خوزستان با ادعای اینکه جمعیتی حدود هزار نفر در کوت‌ عبدالله و مقابل منزل حسن حیدری برای شرکت در مراسم تشییع تجمع کردند، افزود: تعدادی افراد سودجو در بین جمعیت با سنگ پرانی به یکی از بانک‌های این شهرستان و به آتش کشیدن چند حلقه لاستیک موجب اخلال در عبور و مرور شدند. موضوع با کمترین خسارت مالی و بدون خسارت جانی پایان یافت و هم‌اکنون اوضاع آرام و تعدادی از عوامل محرک ناآرامی را شناسایی دستگیر کرده‌ایم.

حسن حیدری ۲۶ ساله، که نام او با اعتراضات اخیر اهواز گره خورده است، مرداد‌ماه ۹۷ توسط ماموران وزارت اطلاعات در اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۶ شهریورماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.