رادیو فردا: سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از بازداشت «چند نفر» در ارتباط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد، رخدادی که سپاه پاسداران مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه ۲۴ دی در نشستی خبری عنوان کرد که «تحقیقات مفصلی» در رابطه با سرنگونی این هواپیمای مسافربری انجام گرفته است و «افرادی هم بازداشت شده‌اند».

آقای اسماعیلی اما اشاره‌ای به تعداد افراد بازداشت‌شده و مسئولیت آنها نکرد و صرفا گفت که تیم‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح «هر روز تا حوالی ساعت ۱۱ شب مشغول تحقیقات و بازجویی و دریافت اسناد و مدارک هستند».

۱۷۶ سرنشین پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین از مقصد تهران در پی شلیک نیروهای پدافند هوایی سپاه پاسداران کشته شدند. این اتفاق بامداد چهارشنبه ۱۸ دی، ساعاتی پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا در عراق رخ داد و نیروهای مسلح ایران تاکید داشته که «خطای انسانی» عامل آن بوده است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواستار تشکیل یک «دادگاه ویژه» برای رسیدگی به این پرونده شده و گفته است که «مقصر حادثه باید بیش از یک نفر باشد».

او روز سه‌شنبه گفت: «من به دلیل کم و بیش آشنایی که با مسئله پدافند هوایی دارم، این را می‌گویم که در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. نه این‌که یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر بوده است. دیگرانی هم هستند».

آقای روحانی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰ فرمانده ستاد پدافند هوایی کل کشور بود. نظیر سخنان آقای روحانی را وزیر خارجه اوکراین نیز بیان کرده و تاکید داشته که «همه افراد دخیل در این رخداد باید پاسخگو باشند».

وادیم پریستایکو اظهار داشت: «آن چه نمی‌خواهیم این است که یک نفر مثلاً سرباز دون‌پایه را نشان دهند و بگویند این بود که دکمه را فشار داد… مسئولیت پای دولت ایران است».