قتل با ۹ گلوله

شهروند آرش عزیزی مردی عراقی-کانادایی در یکی از شهرهای بزرگ شمال مکزیک به ضرب گلوله از پای در آمد. جسد صالح عبدالعزیز سهباز (که از هجی دقیق نامش در عربی مطمئن نیستیم)‌ در خیابان‌های شهر کوآلیاکان،‌ پایتخت ایالت شمالی سینالوآ، پیدا شد که صحنه‌ی کشتارهای متعددی در ارتباط با تجارت مواد مخدر بوده است. به گفته‌ی مقامات مکزیک، قربانی ۳۵ سال سن داشته است.

جراردو وارگاس لاندروس، از مقامات عالیرتبه‌ی ایالت سینالوآ، به سی بی سیِ کانادا گفت آقای سهباز، که جسدش دوشنبه‌ی این هفته پیدا شد، با خود دو گذرنامه‌ی کانادایی داشته است:‌ یکی معتبر و دیگری منقضی.

لاندروس اعلام کرد که طبق اطلاعات او، سهباز دنبال کارهای خلاف بوده است. او تایید کرد: «از تمام گردشگرانی که برای لذت از سینالوآ، سواحل آن، تمام آن چیزی که می‌توانیم در اختیار بگذاریم، آمده‌اند، هیچ کس به مشکل برنخورده.» و گفت مشکل قربانی این بوده که با قصدهای خوبی وارد کشور نشده.

مقامات دادگستری ایالتی سینالوآ گفتند با سفارت کانادا در مکزیک و وزارت امور خارجه‌ در اتاوا تماس گرفته‌اند.

مقامات کانادا ضمن تایید این خبر گفتند مشغول همکاری با مقامات محلی هستند. کانادا در شهر مازاتلان در ایالت سینالوآ کنسولگری دارد و مقامات این نهاد دیپلماتیک مشغول پیگیری هستند.

به گفته‌ی پلیس دولتی سینالوآ، سهباز با اسلحه‌ای قوی و در شبِ‌ یکشنبه، دقایقی پیش از نیمه‌شب، به قتل رسیده است. رسانه‌های محلی می‌گویند به او بیش از نه بار تیراندازی شده است. مقامات انگیزه ی احتمالی برای قتل او را اعلام نکرده‌اند.

ایالت سینالوآ واقع در شمال غربی مکزیک میزبان کارتلی به همین نام به رهبری خوآکین گوژمان (ملقب به ال چاپو) است که قدرتمندترین دلال مواد مخدر در جهان به حساب می‌آید. مجله‌ی فورس ال چاپو را یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های جهان دانسته و ثروت او بالغ بر صدها میلیون دلار تخمین زده می‌شود. پس از مرگ اسامه بن لادن، او را اولین فرد تحت تعقیب در جهان می‌دانند.

مقامات کانادایی قبلا در مورد خشونت مربوط به جنایت سازمان‌یافته در ایالت سینالوآ هشدار داده‌اند. این ایالت هر ماه حدود ۱۰۰ قتل به خود می‌بیند. وزارت امور خارجه پیش از این هشدار داده بود که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر تقابل نظامی گروه‌های جنایی و دولت مکزیک در این ایالت و سایر ایالت‌های شمال غرب مکزیک بوده‌ایم که نتیجه‌ی آن ناامن بودن عمومی شهرهای بزرگ شمالی در این کشور است.