* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بخش سوم و پایانی

پیشگیری

چرا پیشگیری؟

ـ برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن اولین مشکل قلبی

ـ برای زندگی طولانی با سلامتی خوب.

ـ پیشگیری حتی در افرادی که آمادگی ژنتیکی برای بیماری دارند موثر است.

 

راهنمایی برای غربالگری

ـ کنترل وزن طبیعی بدن به طور مرتب با کمک ترازو

ـ در نزد پزشک ـ آزمایشات مختلف می تواند پیشرفت مارکرهای بیماری های قلبی ـ عروقی را نشان بدهد. در افرادی که دچار خطر بالا هستند باید آزمایش های زیر را مرتباً انجام داد.

ـ میزان فشار خون سرخرگی یک بار در سال

ـ اندازه دور شکم در صورت لزوم

ـ میزان کلسترول توتال ـ کلسترول LDL     و کلسترول HDL ، تری گلیسیرید و گاهی apolipoprotéine حداقل هر ۵ سال

ـ میزان قند خون همه ساله پس از چهل سالگی

چند راهنمایی

بهتر این که تغییر برنامه های زندگی را به تدریج و با راهنمایی پزشک برای کم کردن خطر طبق مهم بودن آنها انجام داد.

ـ عدم استفاده از دخانیات

ـ نگه داشتن وزن متعادل . چربی های داخل شکم برای قلب خطرناک هستند. اندازه دور شکم در مردها باید کمتر از ۹۴ سانتی متر و در زن ها کمتر از ۸۰ سانتی متر باشد.

ـ تغذیه سالم، روی نگه داشتن میزان طبیعی چربی های خون و وزن طبیعی بدن اثر دارد.

ـ فعال بودن: ورزش مرتب باعث کم شدن فشار خون و اضافه شدن حساسیت به انسولین یعنی بهبودی کنترل قند خون می شود. همچنین به نگهداری وزن بدن یا کم کردن آن و کم کردن استرس ها کمک می کند.

ـ خواب کافی ـ کم خوابی برای قلب خوب نیست و در اضافه وزن نیز نقش دارد.

ـ کنترل استرس ها:

۱ـ گذاشتن وقت برای تخلیه فشارهای جمع شده مثل فعالیت های ورزشی، فعالیت های تفریحی، تنفس عمیق، تکنیک های آرامش دهنده و غیره.

۲ـ پیدا کردن راه چاره برای بعضی وضعیت های استرس دهنده مثل برنامه ریزی برای کارهای روزانه.

ـ تغییر فعالیت های روزانه خارج از خانه هنگام آلودگی هوا. کسانی که در خطر بالای قلبی عروقی هستند باید حتما در جای خنک بمانند. اگر مجبورند به خارج از خانه بروند باید زیاد آب بنوشند و به آهستگی راه بروند و گاهی راه رفتن را قطع و استراحت کنند. امروزه می شود وضع هوا از از روی تلفن های هوشمند و رادیو تلویزیون کنترل کرد.

راهنمایی های دیگر برای پیشگیری

مدت های طولانی است که پزشکان به کسانی که در خطر ابتلا به سکته قلبی هستند پیشنهاد می کنند که روزانه یک دوز کم آسپیرین برای پیشگیری مصرف کنند، زیرا آسپیرین از تولید دلمه ی خون جلوگیری می کند. امروزه این مسئله زیر سئوال قرار دارد زیرا مطالعات نشان داده که خطر مصرف آسپیرین در بیشتر مواقع از منفعت آن بیشتر است، زیرا می تواند امکان خونریزی در معده و سکته ی مغزی بر اثر خونریزی را زیاد کند. از ژوئن ۲۰۱۱ انجمن کاردیولوژی کانادا دیگر مصرف آسپیرین را برای پیشگیری پیشنهاد نمی کند. این توصیه ها برای افرادی ست که در خطرند ولی هنوز از بیماری قلبی رنج نمی برند. اگر شخص از بیماری های قلبی رنج می برد مثل آنژین قفسه صدری و یا قبلا سکته قلبی داشته آسپیرین درمانی است که مفید بودنش ثابت شده و انجمن کاردیولوژی کانادا استفاده از آن را تجویز می کند.

درمان سکته قلبی احتیاج به مداخله ی پزشکی اورژانس دارد تا عوارض بعدی را کم کند و شخص باید بلافاصله و به سرعت به بیمارستان انتقال یابد.

پیشگیری برای بازگشت سکته

از یکی از اعمال زیر برای پیشگیری از بازگشت سکته بر حسب وضع بیمار استفاده می شود:

ـ یک متخصص قلب که در رشته ی آنژیوگرافی قلب تخصص دارد یک کاتتر که بادکنی قابل باد شدن دارد وارد یکی از سرخرگ های بسته شده قلب می کند و بادکنک را در محل نیمه بسته منبسط می کند و محل بسته شده را باز می کند. کاتتر معمولا از یک سرخرگ مچ دست یا کشاله ران وارد قلب می شود . این عمل آنژیوپلاستی نام دارد.

در بیشتر موارد یک آندو پروتز که نوعی فنرمانند است در داخل سرخرگ نصب می شود که باعث می شود امکان بسته شدن دوباره سرخرگ ۵۰درصد کمتر بشود.

ـ (Heart bypass)  pontage coronarien: جراح متخصص قلب یک رگ شخص بیمار را از ساق پا یا قفسه سینه درآورده برای درست کردن راه جدیدی برای گردش خون و دور زدن محل بسته شدن سرخرگ کرونارین. جراح این رگ را پیوند می زند. این عمل وقتی انجام می شود که چند سرخرگ قلبی دچار تنگی یا بستگی کامل شده اند و یا بیمار دچار دیابت و کم کاری قلبی است.

توجه کنید که آنژیو پلاستی و نصب پروتز و پوتاژ معجزه نمی کند و بیماران نباید به عادات قدیمی زندگی برگردند.

تغییر عادات زندگی

پزشکان اصرار دارند که بیماران بیشتر و بیشتر عادات زندگی را عوض کنند تا پیشرفت بیماری را کم و یا قطع کنند. همان عاداتی که در بخش پیشگیری از آنها یاد کردیم.

انفارکتوس به مغز و خواب هم صدمه می زند

مشکل بی خوابی در دو هفته پس از یک حمله قلبی زیاد دیده می شود. متخصصان مدت های طولانی تصور می کردند که استرس باعث آن می شود ولی امکان دارد که سکته قلبی نه تنها به قلب بلکه به نرون های مغزی که برای خواب نقش بازی می کنند هم صدمه می زند. این هیپوتز توسط محققان کبک پشتیبانی می شود.

رژیم مدیترانه ای

کاردیولوگ های زیادی پیشنهاد می کنند که از این رژیم استفاده شود که از بازگشت بیماری پیشگیری می کند. مطالعات نشان داده که این رژیم در مقایسه با رژیم غذایی متعادل می تواند تا ۷۰درصد احتمال بازگشت خطر سکته های بعدی را کم کند.

در رژیم غذایی مدیترانه مقدار زیادی سبزی و میوه تازه وجود دارد و از روغن زیتون برای سالاد و پخت استفاده و در مصرف ماهی و شراب میانه روی می شود.

روان درمانی

استفاده از روان درمانی برای پیشگیری و درمان اختلالات قلبی عروقی می تواند دارای آثار مفیدی باشد. استرس مزمن، نگرانی، گوشه گیری از اجتماع، رفتار خشن داشتن از عواملی است که بدون اینکه شخص متوجه باشد روی سیستم اعصاب اثر گذاشته و سلامتی قلبی عروقی را تحلیل می دهد و شخص برای کمرنگ کردن این مشکلات از روش هایی استفاده می کند که به جای کمک باعث شدت مشکلات می شود مثل اعتیاد به سیگار، اعتیاد به الکل، پرخوری شدید و غیره.

همچنین افراد پس از یک حمله قلبی تشویق می شوند که دوباره به نوع سبک زندگی شان فکر کنند و تصمیم بگیرند مثل ترک سیگار، ورزش مرتب و غیره. روان درمانی می تواند نقش اول را بازی کند.