تغذیه و بهداشت خانواده

دانشگاه ویرجینای غربی طی بررسی علمی بر روی بیشتر از ۵۰ هزار نفر معلوم نمودند که بعضی از ظروف غذاپزی مانند ظروف نچسب و ظروف فلزی آستر یا پوشش دار حاوی مقدار زیادی از ماده شیمیایی PFOA هستند و مصرف آنها امکان بروز عارضه آرتروز و دردهای مفاصل را تا حدود ۴۰ درصد افزایش می دهد. ازدیاد ماده شیمیایی PFOA در خون همچنین سبب افزایش بیماریهای دیگری مانند ناهنجاری های غده تیروئید، بالا رفتن میزان کلسترول خون و تقلیل قدرت باروری می شود.

پژوهشگران دانشگاه مورد بحث در گزارش علمی خود اضافه نموده اند که هر چه حرارت ظروف غذاپزی ذکر شده در بالا برای تهیه غذا بالاتر باشد، نشت ماده شیمیایی PFOA به درون غذا زیادتر خواهد بود. روی هم رفته طبق همین گزارش علمی ۹۵ درصد مردم  امریکا مقداری PFOA در خون شان وجود دارد و متأسفانه به تدریج در اثر استفاده از این گونه ظروف غذاپزی بر میزان آن افزوده خواهد شد و در نهایت عارضه آرتروز و بیماریهای مزمن را سبب می گردد.

 

 

 

عصاره انگور و پیشگیری بیماری آلزایمر

گزارش علمی چاپ شده در ژورنال علمی بیماری آلزایمر نشان می دهد که خوردن انگور و عصاره انگور از بروز عارضه فراموشی و در نتیجه بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. در مغز افرادی که آمادگی ابتلاء به بیماری آلزایمر را دارند مقداری بتاپروتئین آمیلوئید که نوعی رسوب و چسبندگی در بافت ها به وجود می آورد، دیده می شود که ترکیبات انگور و عصاره انگور از عملکرد آن جلوگیری نموده و سبب سلامت بافت ها و سلولهای مغز می گردد. انگور حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان های قوی مانند فلاوونوئیدها و پلی فنول ها و غیره می باشند که فعالیت های رادیکال های آزاد موجود در بدن را که سبب صدمه سلول ها می شوند، خنثی می نمایند. انگور یاقوتی و انگورهای پررنگ و خوش رنگ از این نظر در صدر جدول قرار دارند و نه تنها در پیشگیری بیماری آلزایمر نقش دارند بلکه به طور کلی سبب بهزیستی و سلامتی تمام اعضاء می شوند. انگور حاوی مقدار زیادی از املاح و ویتامین های مختلف می باشد که در کنار فیتوکمیکالهای دیگر ارزش این میوه را بالا می برد.

 

در امریکا هر ساله بیشتر از یک صد هزار نفر به علت چاقی دچار سرطان می شوند

طبق گزارش انجمن مبارزه با سرطان امریکا علت مبتلا شدن بیشتر از یک صد هزار نفر به سرطان های مختلف ازدیاد وزن و چاقی است. به عبارت دیگر اگر مردم امریکا در داشتن وزن ایده آل همت کنند که کار زیاد مشکلی نخواهد بود، هر ساله  صد هزار نفر به سرطان دچار نخواهند شد که رقمی است بزرگ و چشمگیر.

مهم ترین این سرطان ها عبارتند از سرطان رحم، سرطان مری، سرطان لوزالمعده یا پانکراس، سرطان کلیه، سرطان کیسه صفرا، سرطان سینه و سرطان های روده بزرگ و رکتوم که علت بروزی بین ۹ تا ۴۹ درصد با چاقی را دارند. در اینجا توصیه می گردد که رعایت در مصرف غذا مخصوصا غذاهای انرژی زا و روزی ۳۰ دقیقه ورزش کردن می تواند از بروز چاقی جلوگیری نموده و در نهایت از بروز بسیاری از بیماری ها مخصوصا سرطان ها جلوگیری کند.

 

هسته میوه هایی که حاوی مواد ضد سرطان هستند

هسته میوه هایی مانند هلو و آلو و شلیل و زردآلو و بادام حاوی مقداری از مواد ضد سرطان به نام Laetrile هستند که به ویتامین B-17 یا Amygdalin نیز موسوم هستند که در کشتن سلول های سرطانی نقش شناخته شده ای دارند. Laetrile خود از چهار مولکول درست شده که دوتای آن گلوکز، یکی بنزوآلدهید و چهارمی از سیانید می باشد. این ماده شیمیایی عملکرد آنزیمی را که در بروز و پیشرفت سرطان در بدن نقش دارد بی اثر نموده و سلول سرطانی را که در حقیقت حاوی این آنزیم است از بین می برد. در سال ۱۹۷۱ FDA امریکا مصرف Laetrile را ممنوع اعلام نمود زیرا مصرف آن موجب مسمومیت شدید می گردد و مردم هم به علت مزه تلخ هسته های هلو و آلو و شلیل از خوردن آنها دوری می کنند زیرا علاوه بر تلخ بودن ممکن است مسمومیت به وجود آورد.

لابراتوارهای داروئی اخیرا موفق شده اند این ماده ضد سرطان را از هسته میوه های ذکر شده در بالا استخراج نموده و در بررسی های علمی برای از بین بردن سلول های سرطانی از آن استفاده نمایند.

امید می رود که به زودی داروی موثرتری که عوارض جانبی نداشته باشد از هسته این میوه ها تهیه و به بازار عرضه گردد.

 

بازدید بیماری در بیمارستان خطرناک تر از پرواز با هواپیما است

هر ساله صدها هزار نفر در سراسر دنیا به علت بازدید بیماران در بیمارستان ها و یا به خاطر مشکل بسیار کوچک پزشکی و بهداشتی که به بیمارستان ها مراجعت می کنند دچار برخی از بیماری های کشنده عفونی می شوند و جان شان را از دست می دهند. معروف ترین نوع آلودگی مهلک باکتری مخصوصی است به نام C. Difficile  که هر ساله عده زیادی را از بین می برد. این دسته از عوامل عفونت زا متأسفانه در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم بوده و وقتی کسی به آن آلوده گردید مخصوصا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا به بیماری های مزمنی مانند دیابت و سرطان و ناهنجاری های کبد و کلیه و غیره دچار هستند درمان آن تقریبا غیرممکن خواهد بود.

اخیرا سازمان بهداشت جهانی گروهی را انتخاب نموده تا بررسی کامل در این مورد به عمل بیاورند و به پزشکان و پرستاران و بیماران و بازدیدکنندگان بیمارستان آگاهی و تعلیم دهند که چطور از آلوده شدن به این عوامل خطرناک دوری کنند. این سازمان گزارش می دهد که در کشورهای پیشرفته حدود ۱۲ درصد بیماران یا مراجعه کنندگان به بیمارستان ها با این دسته آلودگی ها درگیر خواهند شد که قسمت اعظم آن از دست اندرکاران تشخیص و درمان و پیگیری بیماران حاصل می گردد.

این رقم در امریکا حدود ۵ درصد و در اروپا بیشتر از ۷ درصد گزارش شده است.

البته اشتباهات پزشکی در کنار این عوامل عفونت زا سبب مرگ و میر زودرس عده زیادی خواهد شد. مثلا به طور کلی در دنیا یک تن از هر ۱۰ تن بیمار به هر طریقی قربانی نوعی اشتباه پزشکی می شود و یک تن از هر ۳۰۰ تن همین بیماران جان شان را به علت اشتباهات پزشکی از دست می دهند در حالی که آمار نشان می دهد که یک تن از هر ۱۰ میلیون تن که با هواپیما مسافرت می کند ممکن است در اثر تصادفات از بین برود که در مقایسه با اشتباهات پزشکی و مرگ و میر به علت آلودگی محیط بیمارستان رقمی است ناچیز.

آمار دیگر نشان می دهد که در امریکا هر ساله بیش از ۲۸۰ هزار تن در بیمارستان ها در اثر تصادفاتی مانند زمین خوردن و افتادن از تخت و غیره جان شان را از دست داده و بیشتر از یک میلیون تن هم به سختی مجروح می شوند. فقط در امریکا هر ساله حدود ۴۸ هزار تن در اثر آلودگی به عوامل عفونت زای موجود در بیمارستان ها از بین می روند. به همین دلیل تا حد امکان باید از محیط بیمارستان ها دوری کرد مگر این که چاره ای نباشد.

 

 

آمار سخن می گوید

در سال ۲۰۰۷ تعداد ۴۲۵۳۲ تن در امریکا در اثر تصادفات اتومبیل جان شان را از دست داده اند که ۱۵۸۲۹ تن یا ۳۷ درصد از این مرگ و میرهای زودرس به خاطر مصرف الکل بوده است. به عبارت دیگر اگر الکل مصرف نمی شد امروز این عده کثیر زنده بودند و از زندگی لذت می بردند.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com