در تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۸ شاهد توافق تاریخی جدیدی بودیم که چند ماهی بود روابط اقتصادیو سیاسی کانادا و آمریکا را زیر سئوال برده و آن بررسی مفاد جدید پیمان نفتا بود که به خواست رئیس جمهوری آمریکا بازنگری شد و خوشبختانه با توافق طرفین یعنی آمریکا و کانادا و مکزیک خاتمه یافت، البته هنوز پیش نویسها رد و بدل شده و سران کشورها نیاز دارند تا مراجع قانون گذاری هر کشوری آن را تایید و سپس به امضاء برسانند. نام پیمان جدید از پیمان آزاد آمریکای شمالی به پیمان میان آمریکا/ مکزیک و کانادا تغییر نموده که به اختصار آن را “یو اس/ام/سی/ای” می نامند.

تاثیرات مثبتی که باعث شفاف  سازی شده عبارتست از:

۱ـ صنعت خودرو سازی: هر شرکت سازنده ای با سرمایه گذاری در دانش فنی/ به کار گیری تکنولوژی جدید باعث رونق اقتصادی شده و از جانب دیگر برای ایجاد کار در کشورهای همسایه از قبیل مکزیک و کانادا کارخانجات تولید خودرو و قطعات منفصله را ایجاد می نماید، حال وقتی این اتومبیل کامل شد نیاز است که از معافیت های گمرکی و تعرفه های بسیار ارزان در کشورهایی که تولیدش کامل شده بهره مند شود، لذا اگر مثلا خودرو فورد در اوکویل – انتاریو در حال تولید است، بایستی بعد از تکمیل امکان ارایه به خریداران کانادایی را با معافیت های گمرکی داشته باشد. این مطلب برای کشور مکزیک و کانادا هم در صنایع دیگر قابل تعمیم است.

۲ـ کشاورزی : از سال ۱۹۹۴ که پیمان نفتا شکل گرفت کشورهای مکزیک و کانادا به بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی و غذایی آمریکا تبدیل شدند و چون از پرداخت عوارض گمرکی معاف بودند به نظر می رسید که آمریکا امکان رقابت در تولید گوشت خوک و پنیر را از دست داده و از آنجا که به گوشت گاو که توسط کانادا تولید می شود کاملا وابسته است، لذا در همه صحنه های مهم کشاورزی بازار را به کانادا و مکزیک واگذار کرده است. در قرارداد جدید این مورد با ورود محصولات لبنی از آمریکا کمی تعدیل خواهد شد.

۳ـ تولیدات صنعتی: آقای جی تیمونوس رئیس انجمن تولیدکنندگان آمریکا و یکی از افرادی که در مذاکرات سه جانبه حضور داشت عنوان کرد که تعرفه گمرکی روی فولاد و آلومینیوم کانادا برای این از طرف پرزیدنت ترامپ پیش کشیده شد تا باب مذاکرات باز شود تا نیاز به تجدید نظر در پیمان نفتا منطقی جلوه نماید. در حال حاضر دست اندرکاران صنعتی و اقتصادی در حال بررسی این مورد هستند تا به یک نتیجه معقول که به نفع همه گروه ها است، دست یابند.

۴ـ تاسیس هیات داوری برای رسیدگی به عملکردها: یکی از مواردی که توسط نخست وزیر کانادا جناب آقای جاستین ترودو پیشنهاد شد و به تصویب رسید آن بود که هیات داوری تشکیل شود تا در صورت مشاهده هر خلافی در توافقنامه ها بتواند آزادانه مداخله کند و مورد را بازبینی نماید و حکم تجدید نظر را ارایه کند.

آن چیزی که از متن سخنرانی همه سران کشورها معلوم است میزان رضایتی است که از مشروعیت این توافقنامه جدید به دست آمده که این مطلب باعث خوشحالی همه دست اندرکاران اقتصادی و تجاری کانادا- مکزیک و آمریکا است.

شاد و تندرست و موفق باشید.

North American Free Trade Agreement or “NAFTA”

“United States-Mexico-Canada Agreement or “USMCA”