یکی از اهم مواردی که بعد از تحقق یک فاجعه و سانحه طبیعی در اولویت بررسی قرار میگیرد حفظ جان و مال مردم است برای این منظور لازم است برنامه ریزی مدونی از قبل پیش بینی شده باشد و عوامل اجرایی در رده بندی های مشخص از حدود وظایف و مسئولیت های خود مطلع باشند. در این پیوند تیم های جانشین که در زمان های خاص بتوانند عهده دار انجام امور ایمنی بشوند و امدادرسانی را به عهده بگیرند، از موارد با اهمیت تلقی میشود. در این قسمت مقاله نظر شما خوانندگان محترم را به موارد زیر که بایستی توسط هر یک از ما برنامه ریزی شود جلب می نماید:

۱- بیمه نامه خانه و مراکز بیزینسی (دفتر کار- کارخانه-مغازه و انبار)خود را مرور کنید و مطمئن شوید که پوشش های بیمه ای لازم را در مقابل حوادث طبیعی از قبیل طوفان- سیل- صاعقه – زلزله (اگر منطقه زلزله خیز است) دارید و از همه مهمتر فرانشیز (یا اصطلاحا دیداکتبل) مربوطه با نیاز و خواسته شما همگونی دارد.

 

در این بررسی به خسارات حاصله از آب و یخ که ناشی از باران های شدید منطقه ای و فصلی میشود توجه ویژه فرمایید چون چند سال اخیر این نوع خسارت بیشترین سهم را در انتاریو و دیگر نقاط کانادا در برداشته است.

۲- بیمه نامه حوادثخود را به دقت مرور نمایید و مطمئن شوید که پوشش آن ۲۴ ساعته است و اصطلاحا فقط به محیط کار شما مربوط نمیشود. چون بعضی از بیمه نامه های حوادث فقط پوشش مربوطه را در زمانی که شما در سر کار هستید و یا از زمانی که محل خانه را به مقصد کار ترک می نمایید پوشش می دهند. مسأله مهمتر مدت زمانی است که اگر فرد بیمه شده دچار نقص عضو یا از کارافتادگی شود، شرکت بیمه مسئول است تا غرامت ماهانه را بپردازد. این مدت در بعضی از بیمه نامه ها ۵-۲سال یا بیشتر است. اگر میخواهید مطمئن باشید پوشش را تا ۶۵ سالگی خریداری کنید.

۳- تلاش برای ایجاد پس انداز و ذخیره مالی برای ۳ ماه در بانک یا امکان دریافت یک اعتبار بانکی ۱۵-۱۰ هزار دلاری که در روز مبادا بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد، این مورد اگر دارای بیمه نامه عمر و پس انداز باشید قابلیت پیش بینی داشته و وام های بلند و کوتاه مدت از صندوق بیمه عمر نیز راه بسیار عملی و مقرون به صرفه است.

۴- تهیه یک بانک اطلاعاتی در فضای مجازی (اصطلاحا کلود) که فایل های مهم و حیاتی شخصی و بیزینسی در آنجا ذخیره شده باشد تا در صورت وارد آمدن خسارت به کامپیوتر یا فایل های نرم افزاری بتوان به سادگی آن موارد را جایگزین کرد.

۵- تهیه عکس از تمامی اثاثیه و مایملک شخصی و اداری تا در صورت از بین رفتن هر کدام امکان تشخیص و قیمت گذاری وجود داشته باشد.

۶- تفویض اختیار به هر کدام از افراد خانواده تا در صورت بروز فاجعه طبیعی هر کدام مسئول انجام چه کاری هستند و البته نجات جان در اولویت خواهد بود.

۷- نوشتن یک برنامه استراتژیک که در آن همه پیش بینی های لازم برای مواجه با خطر و کاهش سرایت آن به مال و جان افراد خانه و همسایگان شده باشد. لازم است این برنامه توسط همه افراد منزل مرور و هر کس ضمن اطلاع از وظیفه خود از وظایف دیگر افراد نیز آگاه باشد.

وجود سیل و طوفان و بارانهای فصلی در چند ساله اخیر بالای ۶۵ درصد از حجم خسارات کانادا را به خود اختصاص داده و از این رو نیاز است هم خود را برای مواجه با این موارد فاجعه آمیز آماده کنیم و هم اگر خسارتی تحقق یافت تعحب زده نشده و قادر باشیم هر چه سریعتر به زندگی روزمره خود برگشته و از چرخه تجارت باز نمانیم.

سلامت و پایدار و موفق باشید.