شهروند ـ درشهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی، گلدی قمری، سیروس حبیب، پریسا تبریز، پی یر امیدیار، امیر خدیر، ساندر ترپهاوس، لیلا اسفندیاری، پیام اخوان، فاطمه معتمدی، دلارام جهانی، دارا بهمنش، مرضیه ابراهیمی، عبدالله رئیسی، لیلی آهی، علی صمدی احدی، ستاره فرمانفرمائیان و ژیلا مساعد آشنا شدید.

این هفته با شاهین ایزدیار، شناگر جوانی که  عنوان بهترین ورزشکار پاراآسیایی ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داد، آشنا می شویم.

شاهین ایزدیار زاده ۲۲ شهریور ۱۳۷۲ معروف به پسر طلایی ایران عضو تیم ‌ملی شنای معلولان ایران است که توانست در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا شش مدال طلا و یک نقره کسب کند. شاهین ایزدیار تاکنون اولین و تنها فردیست که توانسته نماینده ایران در مسابقات پارالمپیک در رشته شنا باشد و به فینال این مسابقات راه پیدا کند. او با ۶ طلا و یک نقره پارا آسیایی رکورد تاریخی در ورزش معلولان ایران به جا گذارد. شاهین ایزدیار به طور مادرزاد دست راستش از مچ قطع است.

این شناگر ۲۵ ساله اهل کرج است ولى در سال ۱۳۸۹ به دلیل ساکن بودن مربى اش در  مشهد به این شهر  نقل مکان کرد  و تاکنون تمرینات خود را زیر نظر مهدى ضیایى در مشهد دنبال می کند .

شاهین شنا را از سن ۹ سالگی و در کنار افراد عادی آغاز کرد. او در ابتدا با کمی تاخیر شنا را آموخت ولی در ادامه نشان داد آینده درخشانی در این رشته ورزشی دارد. در دوران نوجوانی خود در مسابقات کشوری رده سنی ۱۲-۱۱ سال توانست با حضور در تیم شهر کرج و در کنار افراد عادی رتبه هفتم ۲۰۰ متر قورباغه را به دست آورد. ایزدیار از ۱۴ سالگی به واسطه یکی از آشنایان به تیم ملی جانبازان و معلولین معرفی شد و سه ماه بعد در مسابقات کشوری مشهد عنوان ستاره مسابقات را کسب کرد. او از سال ۸۶ عضو تیم ملی شد و تا کنون توانسته با کسب مدال‌های گوناگون افتخارات زیادی بیافریند.

شاهین ۱۸۰ سانتی متر قد و ۷۵ کیلو وزن دارد و تخصصش در رشته ی شنای قورباغه است.  او به بازی بدمینتون علاقه دارد و تیم فوتبال مورد علاقه اش پرسپولیس است.

کلاس بندی ورزشکاران معلول از S1تاS10می‌باشد و هرچه معلولیت کمتر شود کلاس پزشکی بالاتر می‌رود. شاهین ایزدیار در کلاسS10یعنی نزدیک ترین کلاس به یک شخص عادی در رقابت‌ها شرکت می‌کند.

بسیاری به او لقب “مایکل فلپس” ایران داده اند. «مایکل فلپس» شناگر آمریکایی که در ۴ دوره المپیک ۲۳ مدال طلا کسب کرد و اوجش در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود که در ۸ ماده به آب زد و ۸ مدال طلا برای کشورش به دست آورد. حالا شاهین ایزدیار با درخشش بی سابقه در بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۸ توانست نام درخشانی از خود به جای بگذارد و یادآور خاطرات مایکل فلپس باشد. شاهین هم نامش به عنوان یک اسطوره در تاریخ ورزش ایران ثبت شد و حالا باید به فکر درخشش در پارالمپیک باشد. او با کسب ۶ مدال طلا سهم بزرگی در موفقیت های کاروان ایران در جاکارتا داشت.

 شاهین ایزدیار بعد از کسب ششمین مدال طلای خود و ثبت یک رکورد بی نظیر گفت، خدا را شکر می کنم در این شرایط که واقعا مردم در سختی و استرس به سر می برند، توانستم ۶ بار برای لحظه ای هم که شده آنها را خوشحال کنم و غم را از دل شان بردارم. با وجود این خستگی، در ۶ روز و با وجود فشار فراوان توانستم در ۷ ماده مدال کسب کنم آن هم در شرایطی که فشار بالایی را تحمل کردم. واقعا سخت است که ورزشکاری در این سطح، بخواهد این طور به بدنش فشار وارد کند و ۶ طلا هم بگیرد.

شاهین ایزدیار با کسب عنوان بهترین ورزشکار پاراآسیایی افتخاری را نصیب کاروان ایران کرد.

 ایزدیار پس از استراحت می خواهد با تمرینات سخت خود را برای پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰آماده کند.

مدال ها و رکوردها

*کسب ١ نشان طلا و ٢ نقره در مسابقات جوانان آسیا سال ۲۰۰۹

* کسب ٢ نشان نقره و ١ برنز در مسابقات جوانان جهان سال۲۰۱۰

* کسب ۴ نشان طلا ، ٣ نقره ، ١ برنز در مسابقات کاپ آزاد اسلواکى ۲۰۱۰

* کسب ٢ نشان طلا ، ١ نقره و ٣ برنز همراه با ٢ رکورد آسیایى در مسابقات پارا آسیایى گوانجو ۲۰۱۰

* کسب ۵ نقره و ٢ برنز و موفقیت در کسب سهمیه پارا المپیک لندن در ماده ١٠٠ متر قورباغه در مسابقات جهانى امارات ۲۰۱۱

* کسب نشان برنز مسابقات جهانى آلمان ۲۰۱۲

* تنها شناگر اعزامى به مسابقات پاراالمپیک لندن و راهیابى به فینال ١٠٠ متر قورباغه

* کسب ۵ نقره و ١ برنز در مسابقات پاراآسیایى اینچئون ۲۰۱۴

* کسب ٢ نقره ، ٢ برنز و موفقیت در کسب سهمیه ١٠٠ متر قورباغه پاراالمپیک ریو در مسابقات بین المللى لهستان ۲۰۱۵

* تنها نماینده ایران در مسابقات پاراالمپیک ریو و راهیابى به فینال ١٠٠ متر قورباغه

* کسب رتبه دهم جهان در ۵٠ متر کرال سینه

* رکورد ملى ٢٠٠متر مختلط انفرادی

* رکورد ملى ١٠٠ متر آزاد

* رکورد ملى ١٠٠ متر پروانه

* رکورد ملى ۴٠٠ متر آزاد

* رکورد ملى ١٠٠ متر کرال پشت

* رکورد ملى ١٠٠ متر قورباغه