۱

پنجشنبه گذشته مهمان دکتر مریدی در پارلمان انتاریو بودیم. دکتر مریدی را با همان نشان همیشگی اش، تبسمی بر لب، در ورودی سرسرای پارلمان ملاقات می کنم. برای ورود به ساختمان کوئینزپارک باید اسم و مشخصات مهمان قبلا در کامپیوتر ثبت شده باشد. حفاظت با احترام برچسبی را تحویلم می دهد که نامم برآن درج شده. احساس خوشایندی وجودم را پر می کند چون از بازرسی اصلا خبری نیست. نبود بازرسی یعنی احساس امنیت. به برکت سیاست های مستقلی که دولتمردان بزرگی مثل ترودو و وارث اش ژان کریتین پی گرفته اند، کانادا همواره دور از تنش های جهانی زیسته است. سیاستی که حتی در شور و هیجان کودکانه پس از یازده سپتامبر نیز جورج بوش پسر را در حمله به عراق همراهی نکرد و امنیت و آرامش بیشتری برای کانادا به ارمغان آورد. اصولی که اکنون توسط دولت هارپر زیر پا گذاشته شده است.

moznebi--moridi-2

۲

با دکتر مریدی گرم صحبت می شویم تا دوستان دیگر برسند. اولین چیزی که توجهم را جلب می کند نیم تنه سِر جان مک دونالد است. زاده گلاسکوی اسکاتلند. و اولین نخست وزیر کانادا از حزب محافظه کار که نوزده سال بر کرسی نخست وزیری کانادا تکیه زد و پس از ویلیام مکنزی کینگ از حزب لیبرال با ۲۲ سال سابقه، دومین نخست وزیری است که طولانی ترین دوره زمامداری را تجربه کرده است. از دکتر مریدی می پرسم، ایشان نخست وزیر کانادا بودند پس چطور لقب “سِر” داشته اند؟ دکتر مریدی سلام و احوالپرسی چند نفری که از کنارمان می گذرند را پاسخ می دهد و می گوید در گذشته داشتن تابعیت انگلیسی کانادایی امری معمول بوده و اصولا حزب محافظه کار کانادا یکی از وظایف خود را محافظت از سلطنت می داند. تا جایی که استفان هارپر بلافاصله پس از به قدرت رسیدن دستور داد عکس های ملکه انگلیس را در اداره ها و ساختمان های دولتی نصب کنند. و حتی یکی از سیاستمداران کانادایی به نام کنراد بلک از حزب محافظه کار که دارای تابعیت دوگانه انگلیسی کانادایی بود، هنگامی که از طرف دولت انگلیس کاندیدای دریافت لقب سِر گردید و با مخالفت شدید ژان کریتین نخست وزیر کانادا مواجه شد، به خاطر دریافت لقب اهدایی ملکه انگلیس و پس از رد شدن شکایتش در دادگاه، تابعیت کانادایی خود را پس داد.

۳

در همان زمان کوتاه مهمترین خصلت یک سیاستمدار کارکشته را در رفتار دکتر مریدی می بینیم. مردمداری و افتادگی. اکثر کارکنان و نگهبانان ساختمان کوئینزپارک بدون استثنا با دکتر مریدی خوش و بش می کنند و ایشان نیز با خوشرویی ذاتی پاسخ محبت شان را می دهد. نگاهمان به سنگ نوشته های سرسرای راهرویی که به رستوران پارلمان ختم می شود می افتد.  احساس شعف و غرور به همگی دست می دهد. چرا که برای اولین بار در تاریخ کانادا نام یک ایرانی- رضا مریدی- در کنار اسامی دیگراعضای پارلمان انتاریو روی سنگ مرمر سفید مستطیل شکل حک شده است. به اتفاق وارد رستوران می شویم. محیطی ساکت و ساده در طبقه تحتانی ساختمان. و کارکنانی که اغلب آسیایی هستند. دکتر مریدی توضیح می دهد که چون تعطیلات تابستانی است رستوران قدری ساکت است. تمام موجودی سلف سرویس تشکیل شده است از یک نوع سوپ، دو ظرف مختلف سالاد و دو سه رقم غذای ساده، همراه با قطعات کوچکی از شیرینی های شکلاتی و مقداری نان و پنیر یا بقول انگلیسی ها بِرِد اند باتر. ضمن ناهار دوست و آشنایم که از آمریکا آمده از دکتر مریدی می پرسد شما در زمینه اعتراض  به نقض حقوق بشر هم فعالیتی دارید؟ پس از توضیحات  آقای مریدی خطاب به دوستم حمید می گویم بزرگترین تظاهرات در پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران را دکتر مریدی در مقابل همین پارلمان با شرکت بیش از ده هزار ایرانی ساکن تورنتو برگزارکردند. و خود دکتر در ادامه توضیحاتم می افزاید با تلاش دوستان ایرانی کانادایی توانستیم لایحه ای را در پارلمان کانادا به تصویب برسانیم که کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را جنایت علیه بشریت قلمداد می کند. از دیگر فعالیت های فرهنگی دکتر مریدی می گویم که توانست به عید بزرگ نوروز در پارلمان انتاریو رسمیت بخشد.

moznebi--moridi-1

۴

نگهبانان همه قسمت ها به ما خوشامد می گویند. چند زن و مرد خیلی گرم و صمیمانه با دکتر احوالپرسی می کنند. توریست هایی را مشاهده می کنیم که در حال بازدید از قسمت های مختلف ساختمان مجلس هستند. نگهبان تسمه ای را کنار می زند و جمع ما وارد راهرویی می شود که به مجلس قانونگذاری انتاریو ختم می شود. جناب مریدی توضیح می دهند که بجز کارکنان مخصوص این قسمت و اعضای پارلمان کسی حق ورود به این محوطه را ندارد. نگهبان دیگری در را باز می کند و وارد پارلمان انتاریو می شویم. مجلسی با ۱۰۷ کرسی سبز رنگ. شبیه وست مینیستر لندن بدون رودخانه تایمز. کرسی دکتر مریدی درست پشت سر خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو قرار دارد. رئیس جلسه یا نایب الحکومه انتاریو در صدر می نشیند، و سر گُرز خود را در سمت راست قرار می دهد. جایی که حزب حاکم- حزب لیبرال – مستقر است.  لیبرال ها با ۵۸ کرسی، ۵ کرسی بیشتر از دوره گذشته در سمت راست رئیس و حزب محافظه کار با ۲۸ کرسی، ۹ کرسی کمتر از دوره قبل و نیودمکرات با ۲۱عضو، ۴ کرسی بیشتر از دوره پیشین در سمت چپ وی جای دارند. یک میکروفن هم در وسط قرار دارد که رئیس دولت و وزرا هنگام پاسخگویی به نمایندگان پشت آن قرار می گیرند. مجلس چهار روز در هفته از دوشنبه تا پنج شنبه و از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر جلسه دارد و فقط یکساعت برای صرف ناهار به استراحت می پردازند. روز جمعه نیز نمایندگان در دفتر حوزه انتخابیه خود به رتق و فتق امور رای دهندگان می پردازند. از دکتر مریدی می پرسم شما علاوه بر نمایندگی مسئولیت دو وزارتخانه تحقیقات و نوآوری و وزارت علوم را نیز برعهده دارید، اوقات خود را چگونه بین جلسات پارلمان و وزارتخانه های مربوطه تنظیم می کنید؟ دکتر مریدی توضیح می دهد که  در روزهایی که پارلمان جلسه ندارد و البته بیشتر اوقات تا دیروقت به کارهای وزارتخانه های مربوطه می پردازم. به خود می گویم تازه با این همه مشغله در اکثر رویدادهای فرهنگی و سیاسی کامیونیتی ایرانی و دیگرکامیونیتی ها نیز حضور دارد.

۵

از مجلس انتاریو به محل جلسه هیئت دولت می رویم. اتاقی با صندلی های چرمی سیاه رنگ. اتاقی بزرگ با دری عایق شده جهت جلوگیری از نشت تصمیمات هیئت دولت به خارج از جلسه. از محل هیئت دولت به اتاقی می رسیم که هر ایرانی ساکن انتاریو از دیدنش خوشحال خواهد شد. اتاق مهمانان پارلمان با قاب عکس بزرگی که ساختمان کوئینزپارک را به تصویر کشیده. قابی که در واقع یک تابلو نقاشی است که به همت دکتر مریدی و با دستان هنرمند توانای کامیونیتی ایرانی استاد علیجان علیجان پور خلق شده است. با پلاکی که روی آن نوشته شده: هنرمند ایرانی کانادایی ع علیجان پور تقدیمی از موسسه اطلس.

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

دکتر مریدی علاوه بر نمایندگی از منطقه ریچموند هیل، از فوریه ۲۰۱۳ عهده دار وزارتخانه تحقیقات و نوآوری بوده اند و از ژوئن ۲۰۱۴ وزارتخانه علوم نیز به ایشان سپرده شده است.

Ontario Minister of Research and Innovation

Ontario Minister of Training, Colleges and Universities