شهروند- دولت فدرال کانادا تصمیم دارد در برنامه ای چند ساله و بر اساس بودجه ای که جزییات آن بزودی اعلام خواهد شد این امکان را فراهم آورد که تمام کانادایی ها تا سال ۲۰۳۰ به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. وزیر دارایی فدرال، بیل مورنو، جزییات این بودجه را روز سه شنبه اعلام کرد.

بخشی از این برنامه ی بلند مدت توسط بودجه ی فدرال تامین می شود و بخشی از آن به عهده ی بخش خصوصی خواهد بود. این برنامه در تلاش است تا فاصله ی موجود بین مردمی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و افرادی را که ساکن حومه ی شهرها هستند کم کند و موجبات این را فراهم کنند که افراد در حومه های شهرهای بزرگ و یا شهرهای کوچک نیز مانند دیگر کانادایی ها به زندگی مدرن و اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. غیر از بحث اینترنت پرسرعت، یکی دیگر از برنامه های دولت فدرال این است که قدرت خرید خانه برای کانادایی ها افزایش یابد. همچنین قرار است برنامه ریزی دقیق و بلند مدتی برای آموزش نیروی کار فراهم گردد تا از طریق آن افراد با سنین بالاتر بتوانند به آموزش و مهارتهای لازم برای پیشرفت در دانش و حرفه شان دسترسی داشته باشند.

بیل مورنو می گوید بودجه ی جدید دولت فدرال تنها هدفش ایجاد زندگی بهتر برای قشر متوسط کاناداست. این برنامه ها با انتقادات زیادی از جانب رهبران احزاب نیودمکرات و محافظه کار روبرو شده است. این افراد معتقدند که دولت لیبرال در تلاش است تا در دقایق آخر نشان دهد به نفع مردم کانادا کار می کند.

رهبر نیودمکرات می گوید آنچه کانادا به آن نیار دارد توجه به زندگی بومیان، بیمه درمانی، وضعیت محیط زیست و مسکن با قیمت مناسب است. بسیاری از کانادایی ها به گفته ی ایشان توانایی پرداخت رسید های هزینه ی عادی خود  را هم ندارند و با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.