فرانسیس فورد کاپولا، خالق مجموعه فیلم های پدرخوانده جایزه معتبری برای دستاوردهایش در صنعت سینما از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دریافت کرد.

این کارگردان و تهیه کننده ۷۱ ساله آمریکایی شنبه شب در جریان مراسم اعطای جوایز افتخاری اسکار در لس آنجلس، جایزه یادبود اروینگ تالبرگ را به دست آورد.

رابرت دنیرو که در فیلم پدرخوانده ۲ بازی کرده در این مراسم گفت که کاپولا “الهام بخش و یکی از تاثیرگذارترین ها” بوده است.

جورج لوکاس، کارگردان و تهیه کننده مجموعه فیلم های جنگهای ستاره ای که فیلم دیوار نوشته های آمریکایی را به تهیه کنندگی کاپولا ساخته است در این مراسم کاپولا را “برادر بزرگ و مربی” خود خواند و در وصف او گفت: “او به من آموخت که چگونه بنویسم و چگونه کارگردانی کنم. او فصلی در تاریخ فیلمسازی آمریکا رقم زده است. او رهبر و الهام بخش ما بود.”

جایزه اروینگ تالبرگ به احترام تهیه کننده سال های نخستین تاریخ فیلسمازی هالیوودی از یک سال بعد از مرگ او در سال ۱۹۳۶ به تهیه کننده “خلاقی” اهدا می شود که ” آثارش بازتاب دهنده کیفیت عالی در صنعت فیلمسازی” بوده است.

در طول تاریخ ۷۳ ساله این جایزه فقط ۳۸ تهیه کننده به این جایزه دست یافته اند. پیش از این کسانی چون رابرت وایز، آلفرد هیچکاک، اینگمار برگمان، بیلی وایلدر، استیون اسپیلبرگ و کلینت ایستوود این جایزه را دریافت کرده اند.

این نخستین باری نیست که کاپولا از آکادمی جایزه می گیرد. او پیشتر پنج اسکار (چهار جایزه برای پدرخوانده ها) دریافت کرده است.

او پس از تاسیس استودیو فیلمسازی زوئتروپ در سال ۱۹۶۹ بیش از ۳۰ فیلم در استودیو اش تهیه کرد؛ فیلم هایی چون اسب سیاه، دیوار نوشته های آمریکایی، اینک آخرالزمان، مکالمه و اسلیپی هالو.

در این مراسم به الای والاک، بازیگر ۹۴ ساله هالیوود به خاطر ۶۰ سال بازیگری و کوین براونلو مورخ و فیلم‌شناس بریتانیایی نیز اسکار افتخاری اعطا شد.

والاک که به خاطر بازی در فیلم خوب، بد، زشت شهرت دارد، آخرین بار سال گذشته در فیلم نویسنده پشت پرده ساخته رومن پولانسکی مقابل دروبین قرار گرفت.

امسال آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ژان لوک گدار، فیلسماز فرانسوی و از پایه گذاران موج نوی فرانسه را نیز به عنوان یکی از دریافت کنندگان اسکار افتخاری معرفی کرد، اما گدار پیشتر اعلام کرده بود که حاضر نیست برای دریافت این جایزه به آمریکا سفر کند.