رادیو امریکا: نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، که هم اینک در بند زنان زندان اوین محبوس است، برنده جایزه سال ۲۰۱۸ انجمن قلم سوئد شد. این جایزه بابت مبارزات خانم ستوده برای دفاع از نویسندگان، گزارشگران و فعالان اجتماعی در ایران به او اهدا شده است.

هیات داوران جایزه کورت توخولسکی، که به جایزه ویژه انجمن قلم سوئد شهرت دارد گفته است که نسرین ستوده با احساسی عدالت‌خواهانه مبارزه خود برای دفاع از نویسندگان، روزنامه نگاران و زنان فعال اجتماعی در ایران را ادامه می‌دهد.

قرار است خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در ماه جاری جایزه انجمن قلم سوئد را از طرف نسرین ستوده که زندانی است دریافت کند.

 

خانم ستوده که وکالت بسیاری از پرونده‌های فعالان مدنی و منتقدان سیاسی، از جمله معترضان به حجاب اجباری را برعهده گرفته بود، خرداد امسال بازداشت شد. او با اتهامات مختلفی در چند پرونده مواجه بود، اما در پرونده‌ای که اتهام تبلیغ علیه نظام برای او مطرح بود، به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد.

یکی دیگر از پرونده‌های مطرح علیه خانم ستوده، شکایتی از سوی بازپرس دادسرای کاشان است که به دلیل وکالت پرونده دختران معترض به حجاب اجباری مطرح شده است.

بازداشت این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر موجب اعتراض دولت ایالات متحده و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر را در پی داشت.