هجدهمین جشنواره سینمای دیاسپورا از ۱ تا ۴ نوامبر در دو محل، سینما کارلتون، و سالن نمایش کتابخانه دانشگاه رایرسون برگزار می شود. موضوع جشنواره امسال “سرزمین موعود” است. جشنواره سینمای دیاسپورا به نمایش فیلم‌ هایی اختصاص دارد که موضوع‌شان در ارتباط با مهاجرت، ادغام در جامعه جدید، یا تبادل بین فرهنگ‌ ها باشد. آرمان جشنواره گسترش فرهنگ دیگرپذیری و تفاهم از طریق سینما است. افزون بر نمایش فیلم، جشنواره دیاسپورا معمولا برنامه جنبی دیگری را نیز ارائه می ‌دهد، مانند کنسرت، شب ادبی، رقص، و نمایشگاه عکس یا نقاشی. جشنواره امسال با شب ادبی و تصویر شعرگونه (Literary and Poetic Imagery Evening) آغاز می‌شود و با نمایش فیلم ماتیک زیر برقع (Lipstick under My Burkha) به پایان می‌ رسد. در زیر به هر فیلم اشاره کوتاهی می‌شود. برای آگاهی بیشتر و خرید بلیت از وب‌سایت جشنواره دیدن کنید.  www.diasporafilmfest.com

همه فیلم‌ها بازیرنویس انگلیسی یا به زبان انگلیسی.

 

جلد شهروند ۱۷۲۳

پنجشنبه، ۱ نوامبر ۲۰۱۸، ۷:۰۰ و ۸:۱۵ شب سالن نمایش کتابخانه دانشگاه رایرسون

شب ادبی و تصویر شعرگونه

راوی حاج، یکی از معتبرترین نویسندگان کانادا است که کتاب ‌هایش تاکنون چندین جایزه ادبی کانادا و جهان را به‌ دست آورده. این نویسنده لبنانی-کانادایی در اولین شب جشنواره امسال از تازه ‌ترین کتابش “انجمن آتش دوزخ بیروت” می‌خواند. این کتاب در حال حاضر نامزد هر سه جایزه اصلی ادبی کانادا شده است. به ‌دنبال آن، آتوم اگویان، سینماگر سرشناس کانادایی، بر روی صحنه با راوی گفتگو خواهد کرد. حضور در این برنامه برای همگان رایگان است.

۲۴ فریم۲۴ Frames

آخرین ساخته استاد ایرانی سینما، عباس کیارستمی، پیش از درگذشت غم ‌انگیزش یک شعر سینمایی است که بیننده را با خود به یک سفر خلسه ‌آمیز عرفانی می‌برد. در این فیلم، کیارستمی تسلطش بر دو هنر عکاسی و سینما را در هم می ‌آمیزد و در ۲۴ فریم تصاویری را  پیش چشم بیننده می‌گذارد که اگر دوربین او نبود شاید هیچ‌ گاه به چشم نمی ‌آمدند.

 

جمعه، ۲ نوامبر ۲۰۱۸ سینما کارلتون

۷:۰۰پارچه محبوب من My Favorite Fabric

گایا جیجی، فرانسه و آلمان، ۲۰۱۸، ۹۶ دقیقه، نامزد دوربین طلایی و جایزه نوعی نگاه، جشنواره کن ۲۰۱۸، اولین نمایش در کانادا

نهلا، دختر جوان سوری، پس از این‌که از ازدواج با مردی که ساکن آمریکا هست ناامید می‌شود به همسایه‌ شان، مادام جیجی، پناه می ‌برد که یک روسپی‌خانه شیک را مدیریت می‌کند.

 

۹:۰۰سکس‌ویدئو Sextape

آنتوان دروسیه، فرانسه، ۲۰۱۸، ۹۸ دقیقه، جشنواره کن ۲۰۱۸، نوعی نگاه، اولین نمایش در آمریکای شمالی

یاسمین، نوجوان مراکشی- فرانسوی، نمی‌ خواهد هیچ‌کس سردرآورد آن روز که با دوست پسر خواهرش تنها شد بین آن‌ها چه گذشت … اما … سلیم همه را روی دوربین گوشی ‌اش ضبط کرده است.

شنبه، ۳ نوامبر ۲۰۱۸ کارلتون سینما

۱:۰۰ ساخت کانادا! دو فیلم از سینماگران کانادایی

سال ‌های ترسYears of Fear

امین ضرغام، کانادا، ۲۰۱۸، ۳۷ دقیقه، اولین نمایش در جهان

بهایی بودن در ایران! داستانی از زبان یک بهایی ایرانی درباره بهائیان ایرانی و سرگردانی ‌شان در گوشه و کنار جهان.

خاطرات معدن Mining Memories

دانیل یون، کانادا، ۲۰۱۸، ۵۵ دقیقه، برگزیده جشنواره مستند آفریقای جنوبی ۲۰۱۸، اولین نمایش در آمریکای شمالی

در سال ۱۹۰۷ یکصد مرد خانه‌های‌شان در جزیره سنت هلنا را ترک کردند تا در معادن مس آفریقای جنوبی به کار بپردازند. خاطرات بازماندگان این مردان با آن‌چه از معدن‌ ها به‌جا مانده در هم می ‌آمیزند.

۳:۱۵ الدورادو  Eldorado

مارکوس اینهوف، سوئیس و آلمان، ۲۰۱۸، ۹۰ دقیقه، جایزه عفو بین ‌الملل، جشنواره برلین ۲۰۱۸؛ برگزیده جشنواره تلوراید ۲۰۱۸؛ برگزیده اسکار ۲۰۱۹ از سوئیس

خاطره دختر جوان پناهنده ایتالیایی در جنگ جهانی دوم که مدت کوتاهی پس از دیپورتش از سوئیس جان سپرد با موج جدید پناهندگانی که به اروپا می‌روند با استادی در این ساخته مارکوس اینهوف، سینماگر سوئیسی در هم می‌تند.

۵:۰۰ یکی از این روزها One of These Days

ندیم تابت، لبنان، ۲۰۱۸، ۸۰ دقیقه، اولین نمایش در کانادا

۲۴ ساعت در زندگی روزانه چهار جوان در بیروت. ندیم تابت تصویری زیبا و دیگرگون از آن‌چه از زندگی روزمره در بیروت در ذهن داریم ارائه می‌ دهد. جوانانی که جز جنگ چیزی به ‌خاطر ندارند، اما در کنار صدای بمب و امبولانسی که به آن خو گرفته‌ اند سرگرمی‌های خودشان را دارند و با موسیقی، سکس، مواد، و رویاهای ‌شان دل‌خوشند.

۶:۴۵ زاگروس Zagros

سهیم عمر خلیفه، بلژیک و هلند، ۲۰۱۷، ۹۸ دقیقه، جایزه بهترین فیلم، جشنواره گنت ۲۰۱۷، بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردان، جشنواره اوستند ۲۰۱۸، اولین نمایش در آمریکای شمالی

هوین، همسر یک چوپان کورد به رابطه نامشروع متهم می‌شود و مجبور می‌شود با دختر ۹ ساله ‌اش به بلژیک فرار کند. زاگروس، شوهرش، که به بی‌گناهی او اطمینان دارد در پی او خودش را به بلژیک می‌ رساند، اما آیا این پایان ماجرا است؟

۸:۴۵ گربه ناقص A Dysfunctional Cat

سوسن گردان ‌شکن، آلمان، ۲۰۱۸، ۹۳ دقیقه، برگزیده جشنواره برلین ۲۰۱۸، اولین نمایش در آمریکای شمالی، با بازی پگاه فریدونی

مینا که به بسیاری از خواستگارانش جواب منفی داده است رضایت می‌دهد با کیان که ساکن آلمان است ازدواج کند. جاذبه زندگی در اروپا به ‌سرعت جای خود را با واقعیت‌های زندگی مشترک عوض می‌کند. ازدواج با یک غریبه مشکل‌ تر از آن‌چیزی است که به ‌نظر می ‌رسید.

 

یکشنبه، ۴ نوامبر ۲۰۱۸ کارلتون سینما

۱:۰۰ آبی ‌پوشIn Blue همراه با فیلم کوتاه سرزمین Land

یاپ ون هوسدن، هلند، ۲۰۱۷، ۲۰۱۷، ۱۰۲ دقیقه، بهترین فیلم، جشنواره آستین ۲۰۱۷؛ جایزه ویژه داوران، جشنواره آیندهوون ۲۰۱۷؛ اولین نمایش در کانادا

سمیرامیس کیا، کانادا، ۲۰۱۷، ۱۱ دقیقه؛ جایزه نورمن مک‌لارن، جشنواره مونترآل ۲۰۱۷؛ اولین نمایش در تورونتو

یک مهماندار هواپیمای چهل و چند ساله در سفرش به بخارست با پسر پانزده‌ ساله ‌ای آشنا می‌شود که در تونل‌های زیرزمینی زندگی می‌کند. رابطه این ‌دو شکلی مادر/معشوقه به‌ خود می‌گیرد.

یک مرد مهاجر افغان در تلاش برای ادغام شدن در جامعه کانادا تجربه غریبی را از سر می ‌گذراند.

۳:۱۵ گزارش درباره سارا و سلیم The Reports on Sarah and Saleem

موئید العیان، فلسطین و آلمان و هلند، ۲۰۱۸، ۱۲۷ دقیقه؛ فیلم برگزیده تماشاگران، ببر طلایی، جشنواره روتردام ۲۰۱۸؛ جایزه ویژه داوران، جشنواره سیاتل ۲۰۱۸؛ بهترین فیلم، بهترین بازیگر، جشنواره دوربان ۲۰۱۸؛ اولین نمایش در تورونتو

سارا یک زن متاهل اسرائیلی است. سلیم یک مرد متاهل فلسطینی است. فاصله زیاد دو دنیایی که این‌دو در آن‌ها زندگی می‌کنند مانع از آن نمی‌شود که با هم رابطه عاشقانه نداشته باشند. رابطه پرخطری که می‌تواند زندگی‌های زناشویی ‌شان را برهم بریزد.

۵:۴۵ بیشتر Daha (More)

اونور سایلک، ترکیه، ۲۰۱۷، ۱۱۵ دقیقه؛ بهترین فیلم، جشنواره ایست اند لندن ۲۰۱۸؛ فیپرشی، والادولید اسپانیا ۲۰۱۷؛ برگزیده کارلووی‌ واری ۲۰۱۷؛ اولین نمایش در کانادا

گازا پسر نوجوانی است که با پدر زورگویش در سواحل دریای اژه در ترکیه زندگی می‌کند. این دو به کار قاچاق پناهندگان به اروپا مشغولند، اما گازا رویای رهایی از این زندگی را دارد اما تکان خوردن از اعماق تاریکی که در آن گرفتار است ساده نیست.

۸:۰۰ ماتیک زیر برقع Lipstick under My Burkha

آلان‌کریتا شریواس ‌تاوا، هند، ۲۰۱۷، ۱۱۶ دقیقه؛ جایزه داوران، جشنواره فیلم زنان ۲۰۱۷؛ برگزیده تماشاگران، جشنواره گلاسگو ۲۰۱۷؛ برگزیده تماشاگران، جشنواره گرانادا ۲۰۱۷؛ برگزیده تماشاگران، جشنواره مینیاپولیس ۲۰۱۷؛ بهترین فیلم، بازیگر، جشنواره سینمای آسیا ۲۰۱۷؛ اولین نمایش درکانادا

در یک جامعه دورافتاده هند، جایی که برقع پوشیدن برای زنان معمولی است، دختر دانشجوی جوانی به ‌دنبال رویای خوانندگی است، یک زن متخصص زیبایی به‌ دنبال فرار از این شهر کوچک است، زن متاهلی به زندگی مستقل می ‌اندیشد، و زن میان ‌سالی به رابطه رمانتیک تلفنی دل خوش کرده است. در یک جامعه بشدت محافظه‌کار این زنان در تلاش برای رهایی هستند.

آدرس محل‌های نمایش:

Ryerson University Library Theater, 350 Victoria St.

Carlton Cinema, 20 Carlton St.

بلیت: ۱۵ دلار، برای دانشجویان و شهروندان ارشد ۱۲ دلار، پاس جشنواره ۷۵ دلار

برای تهیه بلیت از وب‌سایت جشنواره دیدن کنید:www.diasporafilmfest.com

ایمیل: info@diasporafilmfest.com