خانم کلی گرو، نویسنده و گزارشگر ویژه سی بی سی در گزارش ویژه خود که در روز ۲۴ نوامبر متشر شده، نوشته است که آن دسته از مردم کانادا که از نظر دارو بیمه نیستند، پس از آمریکا بیشترین قیمت را برای خرید داروهای مورد نیاز خود در جهان می پردازند و شرکت های بزرگ داروسازی سود فراوان و تا حد نامعقولی از فروش تولیدات خود می برند. اکنون مدتهاست که در اتاوا در پشت پرده و بی سر وصدا سیاستمداران و مسئولان امور درمانی با کمک کارشناسان مشغول بررسی هایی برای کاهش قیمت داروی مصرفی مردم هستند و به نتایجی منطقی و قابل اجرایی هم رسیده اند.

 

اتاوا مشغول تهیه ی یک سری قوانین و آئین نامه هایی است که اگر تصویب و به اجرا گذاشته شوند، حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از قیمت داروها کاسته می شود.

از سوی دیگر شرکت های بزرگ داروسازی که از طریق لابی های خود از این تلاش ها با خبر شده اند، سعی می کنند از اجرایی شدن این راه حل از طریق همان لابی های خود جلوگیری کنند. مدیر عامل یکی از این شرکت ها بر حسب محاسبات خود گفته اگر دولت این قوانین را به اجرا بگذارد در ده سال آینده دست کم ۲۶ میلیارد دلار از در آمد آنها کاسته می شود.

کوشش های دولت برای کاهش قیمت سرسام آور دارو از زمانی شروع شده که وزیر پیشین کابینه ترودو، جین فیلپوت در ماه مه  سال پیش، سال ۲۰۱۷ در سخنانی در رابطه با قیمت دارو موضوع گرانی غیرقابل قبول آن را مطرح کرد.