شهروند- روز دوشنبه دادگاهی در چین یک کانادایی را به جرم قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم کرده است. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، این اقدام دولت چین را به شدت محکوم کرد و اعلام کرد که این تصمیم روابط چین و کانادا را با پیچیدگی های بیشتری مواجه خواهد کرد.

جاستین ترودو همچنین گفت که دولت کانادا همیشه زمانی که یک کانادایی در یک کشور دیگر به اعدام محکوم شود مداخله خواهد کرد و تمام تلاش خود را به کار خواهد برد تا جلوی این عملکرد غیرانسانی را بگیرد.

این جوان کانادایی Robert Lloyd Schellenberg نام دارد و در سال ۲۰۱۴  به جرم دست داشتن در قاچاق ۲۲۲ کیلوگرم متافتامین از چین به استرالیا دستگیر شد.

به گفته ی مقامات چین در آن زمان این باند قاچاق در تلاش بود تا این میزان مواد را در تایر ماشین مخفی کرده و به استرالیا ببرد. رابرت در دادگاه اولیه اش تمامی اتهامات را نفی کرد و گفت به عنوان توریست به چین رفته و بی گناه است.

این دادگاه فوری که در روز دوشنبه برگزار شد شاید در جواب به دستگیری مدیر مالی کمپانی Huawei در کاناداست. خانواده ی رابرت از این اتفاق بسیار متاثرند و می گویند بدترین خبری است که در زندگی شان شنیده اند.