شهروند- نیلوفربیانی فارغ التحصیل رشته ی زیست شناسی از دانشگاه مک گیل و فعال محیط زیست، حدودیک سال است که به جرم جاسوسی در بازداشتگاه اوین در ایران زندانی است. نیلوفربیانی در سال ۲۰۰۹ درس خود را در دانشگاه مک گیل تمام کرد و در سازمان ملل در بخش محیط زیست مشغول به کار شد.

به گفته ی دوستانش نیلوفر علاقه ی بسیار زیادی به مسایل محیط زیستی دارد و در بسیاری از نقاط دنیا در این زمینه فعالیت کرده است. نیلوفر برای کمک به سازمانی که در زمینه ی گونه ی کمیاب یوزپلنگ ایرانی فعالیت می کند به ایران رفت. اما در هنگام نصب دوربینهایی که این حیوانات را رصد می کند دستگیر شد.

تاکنون دادگاهی علنی برای او تشکیل نشده است و به تازگی به عنوان مفسد فی الارض معرفی شده است. در ایران و بنابر قوانین شریعت این جرم ممکن است مجازات اعدام در پی داشته باشد.

دوستان نیلوفر در کانادا برای او نگرانند. بسیاری از دوستان کانادایی نیلوفر از این که فعالیت هایی که در همه جای دنیا تحسین می شود در ایران جرم است، ابراز تاسف کرده اند و خواستار آزادی نیلوفر شده اند. نیلوفر بیانی دسترسی آزاد به وکیل ندارد وخانواده و دوستانش در ایران از این که دقیقا او در چه شرایطی بسر می برد اطلاع ندارند.