دانشگاه یورک، با حدود ۴۰۰۰ دانشجوی ایرانی، را نیز باید یکی از ایرانی نشین ترین دانشگاه های جهان دانست. پس چرا حالا که قرار است سمپوزیوم مهمی راجع به ایران 

 

شهروند ۱۲۶۸ ـ ۱۱ فوریه ۲۰۱۰

پیروزی دیگری برای دانشجویان و اساتید ایرانی دانشگاه های کانادا


 

اگر بتوان منطقه یورک را یکی از ایرانی نشین ترین مناطق دنیا (بیرون از ایران) دانست، دانشگاه یورک، با حدود ۴۰۰۰ دانشجوی ایرانی، را نیز باید یکی از ایرانی نشین ترین دانشگاه های جهان دانست. پس چرا حالا که قرار است سمپوزیوم مهمی راجع به ایران در این دانشگاه برقرار شود هیچکدام از دانشجویان سازماندهنده آن ایرانی نیستند؟

این اولین سئوالی است که با نگاه کردن به ترکیب کنفرانس "کاوشی در چشم اندازها: سفری در ایران معاصر" که قرار است روز ۶ مارچ امسال در کالج گلندون دانشگاه یورک برگزار شود پیش می آید، اما کمی تحقیق نشان می دهد بحث برانگیز بودن این کنفرانس، که هنوز چند هفته به برگزاری اش مانده، محدود به این نمی شود.

کنفرانس مذکور را گروهی از دانشجویان مطالعات بین المللی دانشگاه یورک برگزار می کنند. آن ها هر سال یک کشور را برای این سمپوزیوم انتخاب می کنند و امسال، که ۱۵امین دوره این رویداد است، قرعه به نام ایران افتاده است. در سال های گذشته کشورهایی مثل ونزوئلا، مصر و ترکیه موضوع کنفرانس بوده اند.

ماجرای بحث برانگیزی این کنفرانس از وقتی شروع شده که دانشجویان تصمیم داشتند به رسم همیشگی خود نمایندگان سفارت کشور موضوع، یعنی جمهوری اسلامی، را هم به این سمپوزیوم دعوت کنند. این اقدام باعث شده چهره هایی همچون سعید رهنما، هایده مغیثی، رامین جهانبگلو، شهرزاد مجاب و … دعوت به شرکت در کنفرانس را رد کنند. انجمن دانشجویان حقوق بشر دانشگاه یورک نیز به تصمیم دعوت از نمایندگان جمهوری اسلامی اعتراض کرده و تهدید به تحریم این سمپوزیوم کرده است.

نهایتاً پس از فشارهای بسیار پیروزی دیگری برای دانشجویان و اساتید ایرانی پیش آمده و برگزارکنندگان قبول کرده اند از دعوت نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی خودداری کنند. تنها نکته این است که فرصت تبدیل این کنفرانس به مجمعی با حضور اساتید سرشناس ایرانی شهر از بین رفته و دیگر فرصت شرکت هیچ یک از چهره های اصلی نیست.

برنامه کنفرانس

سمپوزیوم ایران قرار است سه پنل در صبح و چهار پنل در بعدازظهر داشته باشد که عناوین زیر را دارند: دموکراسی و جامعه مدنی در ایران؛ ایران در سیاست جهانی و منطقه ای؛ انرژی، اقتصاد و سیاست های اجتماعی در ایران؛ جنسیت و حقوق بشر در ایران؛ بیان هنری در ایران و بین دیاسپورای ایرانی؛ فرهنگ و مذاهب در ایران.

دکتر محمود صدری از دانشگاه زنانِ تگزاس، دکتر محجوب وزیری از دانشگاه اردن، دکتر الهام قیطانچی از دانشگاه سانتامونیکا، دکتر ولنتاین مقدم از دانشگاه پردیو، دکتر کامران دادخواه از دانشگاه نورت ایسترن بوستون و دکتر محمود کارشناس از دانشگاه لندن از جمله سخنرانانی هستند که از خارج از کانادا به تورنتو می آیند. از بین چهره های مقیم کانادا بهروز حریری، طراح گرافیست، آراز سالک، نوازنده تار، شهرام تابع، بنیانگزار جشنواره دیاسپورای تورنتو، دکتر هوشنگ یاری از کالج نظامی کانادا، دکتر صباح الناصری و شجاع ضیاییان از دانشگاه یورک، نازنین افشین جم، دختر شایسته پیشین کانادا و فعال حقوق بشر و ضداعدام از ونکوور حضور دارند.

منتظر پوشش کامل ما از این کنفرانس و رویدادهای حول آن باشید.