قیمت نفت در مقایسه با هفته قبل حدود ۲ دلار کاهش یافت. هر بشکه نفت سبک آمریکا روز چهارشنبه هفته جاری ۵۲ دلار و نفت دریای شمال ۶۰ دلار و ۷۶ سنت رقم خورد.

قیمت طلا برای دومین هفته متوالی افزایش یافت. هر انس طلا روز چهارشنبه ۱۲ دسامبر با نرخ پایه ۱۳۴۷ دلار آمریکا در بورس نیویورک معامله شد.

ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای معتبر جهانی کاهش یافت. دلار آمریکا روز چهارشنبه در برابر دلار استرالیا، دلار کانادا، پاند انگلیس، یورو و فرانک سوئیس با کاهش قیمت داد و ستد شد.

در بازار معاملات طلا و ارز در ایران در فرآیند اقدامات بانک مرکزی برای اجرای قانون و جلوگیری از ادامه فعالیت دلالان بازار ارز و طلا و همچنین جلوگیری ازاعمال خلافکاران فعال در حرفه پولشویی، قیمت سکه های طلا و ارزهای معتبر کماکان درفاز نزولی قرار داشت. فعالان بازار اگر چه این اقدامات را بسیار دیرهنگام توصیف می کنند، اما خاطر نشان می سازند چنانچه روند قانونمند کردن این بازار با جدیت ادامه یابد می تواند نتایج مثبت قابل توجهی در بازار ارز و طلا ایجاد نماید.

روز چهارشنبه قیمت دلار آمریکا به مرز ۱۰۲۰۰ تومان نزدیک شد و دلار کانادا بااندکی ترقی در برابر دلار آمریکا با نرخ میانگین ۷۹۰۰ تومان در بازار ارز تهران معامله شد.

هر سکه بهار آزادی طرح جدید سه میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان به فروش رفت.

هر چند که صرافی های معتبر و دارای مجوز بانک مرکزی مجاز به خرید ارز صادراتی شدند، اما از آنجایی که هنوز اجازه انتقال پول برای هموطنان مقیم خارج را ندارند، بازار غیر رسمی هنوز فعال است و به طور کامل از صحنه خارج نشده است. دانشجویان،شهروندان  ارشد و سایر هموطنانی که مقیم خارج هستند به اجبار از طریق بازار غیررسمی احتیاجات ارزی خود را برطرف می کنند.

* سعید طاهری مدیر مؤسسه مالی طاهری، اولین مؤسسه مالی ایرانی در کانادا