یکی ازمهمترین عواملی که در هر معامله به آن توجه می شود شفافیت در عمل طرفین قرارداد وانصاف در ماهیت آن است. این مساله در قراردادهای بیمه پا فراتر نهاده و به صورت اصل بنیادی گنجانده شده و به ” اصل اعلای حسن نیت” معروف است. حال سئوال از جانب خریداران بیمه این است که با حق بیمه هایی که از شهروندان به عنوان پوشش بیمه اتومبیل و منازل مسکونی دریافت می شود چکار می شود و آیا این مبلغ فقط صرف پرداخت خسارت و مدیریت صندوق بیمه می شود و یا درصد بسیار بزرگی سود خالص است و میتوان کمی مبلغ حق بیمه ها را به نفع خریداران بیمه کاهش داد؟

در پاسخ به این سوال عرفی/قانونی هر ساله موسسه انستیتو بیمه ای کانادا اقدام به انتشارسالنامه ای می نماید که تصویر دقیقی از این عملیات دارد تا هم شفافیت عملیات بیمهگری را نشان دهد و هم اگر شاهد سودهای نجومی شرکت های بیمه بودیم بتوانیم برایسالهای بعد تصحیح در عملیات کرده و حق بیمه ها را به نفع بیمه گذاران (خریدارانبیمه) کاهش دهیم.

عملیات بیمه ای در یک نگاه:

-۴۲ درصد ازکل بیمه های اتومبیل/خانه و بیزینس بدون داشتن بروکر و نماینده توسط شرکت های بیمه مستقیم صادر شده است (رقم دلاری آن معادل ۵۴.۷ بیلیون دلار بوده است) این بدان معنی است که در زمان خسارت بیمه گذاران خود بایستی به تنهایی از حقوق حقه خود دفاع نمایند که تجربه نشان داده اصلا نتایج مطلوبی ندارد.

-کل سرمایه در بیمه های اموال و اشیاء (اعم از اتومبیل/خانه/ مقاطعه کاری/ساختمان وبیزینس)  معادل ۱۷۲.۵ بیلیون دلار بوده که از این میزان ۱۱۳.۹ بیلیون دلار آن در بازارهای مالی و پولی سرمایه گذاری شده است.

– میزان مالیات پرداختی توسط بیمه گران به دولت کانادا در این سال معادل ۸.۳ بیلیون دلاربوده است.

– بالای ۱۰۰ هزار نفر در این بخش اقتصادی در کل کانادا مشغول به کار هستند.

-بخش های ریکاوری یا بازیافت خسارت توانستند در این سال حدود ۲۵ میلیون دلار از اتومبیل های سرقت شده را کشف و به صاحبان قبلی بازگردانند.

-تعداد شرکتهایبیمه اموال و اشیاء در کانادا ۱۹۸ عدد می باشد که سهم ۱۰ تای اول بسیار تعیین کننده است:

شرکت بیمه اینتکت با ۱۵.۴۶ %                      شرکت بیمه آویوا با ۹.۷%

شرکت بیمه دوژاردین با ۸.۱۶%                      شرکت کواپریتور با ۸.۶۳%

سندیکای شرکت بیمه لویدز با ۵.۵۷%              شرکت بیمه تی دی با ۵.۵۰%

شرکت بیمه واوانسا با ۵.۵۳%                         گروه شرکت بیمه آر اس ا با ۵.۲۷%

شرکت بیمه اکانمیکال با ۴.۲۰%                     شرکت بیمه تراولرز با ۲.۸۷ %

-حجم خسارات پرداختی از سال ۲۰۰۴ تا این سال رشد چشمگیری داشته در سال ۲۰۰۴ میزان خسارات پرداختی به حق بیمه های دریافتی ۲۴.۵ درصد بوده در حالی که این درصد در سال جاری به ۳۴.۵ درصد رشد داشته است.

– از کل حق بیمه های دریافتی میزان ۵۶.۳ درصد به عنوان خسارات به زیان دیدگان اختصاص یافته و۲۱.۵ درصد صرف پرداخت حقوق و مدیریت صندوق بیمه شده- ۱۳.۵ درصد صرف مالیات به دولت و ۸.۷ درصد سود ناخالص است که بخشی از آن هم بایستی به عنوان ذخایر احتیاطی واندوخته قانونی در صندوق هایی با نظارت دولت حفظ شود.

شاید باداشتن تصویر جدید تصدیق بفرمایید که آن چیزی که در اذهان اکثریت جامعه تا به حال شکل گرفته آن قدرها هم درست نباشد یعنی خبری از سود های ۱۵ و ۲۰ درصدی نیست، بلکه شرکتهای بیمه با نظارت کامل دولت کانادا روبرو هستند تا هم از مردم حق بیمه زیادی دریافت نکنند و هم ورشکسته نشوند چرا که طبق قوانین کانادا اگر شرکت بیمه ای به علت ورشکستگی نتواند به تعهدات خود (که پرداخت خسارات است) عمل کند آن موقع دولت موظف است تا سقف ۲۵۰ هزاردلار از هر خسارتی که به اموال و اشیاء وارد می شود بپردازد این قانون در مورد بانکها و موسسات مالی هم در صورت ورشکستگی تا سقف ۱۰۰هزار دلار صدق می نماید.

سلامت و پایدار و موفق باشید.