کاهش نرخ تورم در چند ماهه اخیر بزرگترین دلیلی است که بانک مرکزی کانادا را قانع می نماید که افزایش نرخ بهره بانکی را از ژانویه ۲۰۱۹ اقلا به مدت ۳ ماه به تعویق بیاندازد. این تصمیم گیری حاصل مطالعات دست اندرکاران اقتصادی بوده است که بر اساس آمار و عملکرد بازار مالی و پولی در سال ۲۰۱۸ به دست آورده اند.

نرخ تورم در نوامبر ۲۰۱۸ به پایین ترین سطح خود در چند ماهه اخیر یعنی به ۱.۷ درصد رسیده است و موثرترین باعثش را می توان ارزان شدن محصولات و فرآورده های نفتی و در راس آن بنزین دانست.

نرخ تورم در سپتامبر ۲.۲ و در اکتبر همین سال ۲.۴ درصد نشان داده شده است. این روند در دسامبر امسال همواره رعایت شده و اثری از افزایش نرخ تورم دیده نمی شود. لذا می توان انتظار داشت که روند الگوی افزایش نرخ بهره بانکی کمی کند شود و شاید به شش ماهه دوم سال ۲۰۱۹ منتقل گردد، که این می تواند خبر بسیار خوبی برای کسانی باشد که قصد گرفتن وام مسکن دارند.

در الگوی اقتصادی که بانک مرکزی کانادا در اوایل تابستان سال گذشته تعیین نمود، قرار بود با رصد کردن بازار و در ۵ مرحله (اگر لزومش دیده شود) نرخ بهره افزایش یابد تا بتوان بازارهای اقتصادی را در سراسر کانادا مدیریت نمود و همواره به قول کارشناسان بازار را در حالت رونق (برای این مورد در بازارخرید و فروش سهام  از اصطلاح” گاو نر وحشی” استفاده می نمایند و آن وقتی است که روند قیمت سهام صعودی است و در مقابل اگر بازار رو به افول باشد آن را به ” خرس” تشبیه می کنند) نگه داشت.

آقای جیمز مارپیل اقتصاددان و مدیر اجرایی تی دی بانک در تایید سیاست عدم افزایش نرخ بهره اشاره می نمایند که حداقل تا مارچ سال آتی به هیچ عنوان منطقی نیست که افزایشی روی نرخهای پایه صورت پذیرد و تازه در آن زمان با کنترل شاخصهای اقتصادی گوناگونی می توان روند این موضوع را بررسی کرد و از همه مهمتر قیمت فرآورده های نفتی مهمتر از همه بنزین می باشد و نبایستی از نظر دور داشت که عامل انکار ناپذیر دیگر سیاست های اقتصادی و پیمانهای بازرگانی دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا است که می تواند در سرنوشت اقتصاد کانادا و شاید بتوان گفت جهان نیز تاثیر گذار باشد.

سازمان آمار کانادا اعلام نموده است که کاهش نرخ سوخت و فرآورده های سوختی (بنزین) در نوامبر سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل معادل ۵.۴ درصد بوده است که این کاهش از تابستان ۲۰۱۷ تا به امروز بی سابقه می باشد . از جانب دیگر اگر بخواهیم نرخ سوخت را از معادلات محاسباتی خود کنار بگذاریم شاهد هستیم که در ماه گذشته نرخ تورم ۱.۹ درصد افزایش داشته که به دلیل عدم وجود اطلاعات تکمیلی نمی دانیم در چه زیر مجموعه و در کدام بخش اقتصادی بوده است. ولی مهمترین مساله ای که نمی توان از نظر دور داشت آن است که کاهش قیمت سوخت (بنزین) اگر چه برای آلبرتا که تولید و صادر کننده محصولات نفتی است خبر خوشی نمی باشد ولی در کوتاه مدت برای خانوارهای مصرف کننده کانادایی بسیار مهم و حیاتی است که بتوانند سال ۲۰۱۹ را با تورم کم – بنزین ارزان و نرخ بهره بانکی ثابت (نسبت به سال قبل) شروع کنند.

بجز بنزین در چند ماه گذشته شاهد کاهش شاخص های قیمتی در صنعت مسافرت و گردشگری – ادوات کامپیوتری و خدمات تلفن و اینترنت بوده ایم که این هم نویدی برای مصرف کنندگان کانادایی است. البته خورد و خوراک از این معادله بیرون است چرا که قیمت ها شاید به دلیل فصل زمستان همواره در حال صعود می باشند.

عامل مهم دیگر که باعث شکوفایی اقتصاد شده نرخ پایین بیکاری است که در چند ساله اخیر بی سابقه است و این مطلب کمک می کند تا سیاست گذاران اقتصادی نرخ بهره بانکی را اقلا برای ۶-۳ ماه آتی افزایش ندهند.

پایدار و سلامت و موفق باشید

بازار گاو نر وحشی     Bull Market     

بازار خرس           Bear Market