شهروند- ملکه الیزابت دوم امسال نیز مانند هر سال در روز کریسمس میلاد مسیح را به تمام جهانیان تبریک گفت اما این پیام تبریک یک تفاوت اصلی با تمام سال های قبل داشت.

ملکه در این پیام برای اولین بار در تاریخ سلطنت از هیچ مشاور و مقام دولتی کمک نگرفته بود. ملکه الیزابت دوم هیچ وقت در هنگام سخنان رسمی و عمومی وارد مسایل سیاسی نمی شود و هیچ اشاره ای به سیاستمداران و اتفاقات حزبی نمی کند. امسال هم پیغام ملکه از این قاعده مستثنی نبود ولی بارها ضمن سخنانش اشاره کرد که جهان امروز از همیشه بیشتر نیازمند صلح و احترام است و تمامی افراد نیاز دارند تا هرچه بیشتر به عقاید مختلف و فرهنگ های گوناگون همدیگر احترام گذاشته و یکدیگر را درک کنند.

ملکه الیزابت دوم هم اکنون ۹۲ سال دارد و ۶۶ سال از سلطنت او می گذرد. او در سخنان امسال به دیدار دونالد ترامپ و خروج انگلستان از اتحادیه ی اروپا هم اشاره ای نکرد.

ملکه همچنین در ایراد سخنانش گفت که با توجه به تغییرات زیادی که در زندگی اش دیده است به گمانش اعتقاد، خانواده و دوستی تنها منبع آرامش و اطمینان است.

همسر ملکه، فیلیپ امسال در مراسم ویژه ی این روز در کلیسا شرکت نکرد. ملکه الیزابت اعلام کرد که فیلیپ در سلامت کامل است و تنها ترجیح داده است که در آرامش و تنهایی روزی را بگذراند.