شهروند- اگر از هرکدام از ما بپرسند که آخرین بار کی دوش گرفتی جواب اکثریت این است که در ۲۴ ساعت گذشته حداقل یک بار حمام کرده است. این عدد در کشورهای مختلف و بسته به شرایط آب و هوایی و فصل سال  و میزان ورزش کردن متغیر است. برخی افراد روزی دو یا سه بار حمام می کنند. اما محققان و متخصصان پوست و مو بر این باورند که بدن کودکان تا زیر سن بلوغ نیاز به مقداری باکتری و میکروب دارد و هفته دو یا سه بار حمام کردن برای آنها کافی است تا سیستم ایمنی شان تضعیف نشده و چربی پوست و موی سرشان از بین نرود.

درباره ی بزرگسالان نظر قطعی نمی توان داد اما می توان توصیه هایی کرد که در رعایت آنها در هربار استحمام می تواند به بهداشت پوست و مو کمک کند. متخصصان پوست توصیه می کنند که هرگر با آب خیلی داغ استحمام نکنید، حمام خود را در مدت زمان کوتاهی به پایان برسانید و نهایت ۳ دقیقه را پیشنهاد می کنند، بعد از خروج از حمام پوست خود را به وسیله ی لوسیون های مخصوص، آب رسانی و مرطوب کنید تا چربی پوست شما آسیب نبیند.

برخی بر این باورند که ایستادن زیر آب سرد در انتهای حمام به سلامت پوست کمک می کند اما متخصصان می گویند که می توانید از این قسمت صرف نظر کنید زیرا تاثیر چندانی ندارد. همچنین در هنگام حمام کردن بیشتر به تمیز کردن مناطقی از بدن بپردازید که نیاز به تمیز شدن دارند و از شستن اضافه ی دیگر نواحی بدن پرهیز کنید زیرا منجر به خشکی پوست و از بین رفتن چربی مورد نیاز می شود.