اخیرا یکی از شرکتهای بیمه بزرگ با اتکاء به آمار خسارت ۱۰ ساله خود توانسته مقایسه جالبی را برای شهروندان استانهای کانادا شامل آلبرتا، انتاریو، نیو برانزویک و نوااسکوشیا جمع آوری نماید تا با استدلال به آن قادر باشد امن ترین مناطق شهری (کامیونیتی های متفاوت) را شناسایی کند.

دوره بررسی این آمار از اول جولای سال ۲۰۰۸ شروع و به سی ام ماه جون سال ۲۰۱۸ خاتمه می یابد. در این مطالعه آماری ۶۴ منطقه شهری از بین استانهای یاد شده بررسی شده و در انتها نتایج حاصله نشان از کاهش آمار تصادفات به میزان ۱۷ درصد می باشد که این مساله مرهون زحمات دست اندرکاران اداره راهنمایی و رانندگی و دیگر مراکز آموزشی است.

جالب است بدانید که امن ترین منطقه شهری جایی در شرق” سادبری” به نام ” هان مر” است که در استان انتاریو قرار دارد و ضریب خسارتش  ۳.۸ درصد می باشد، یا به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ اتومبیل بیمه شده در آن منطقه فقط حدود ۴ اتومبیل در سال خسارت می بینند. 

مقام دوم در این مجموعه منطقه ” بروک ویل” در نزدیکی اتاوا است که با ضریب ۳.۹ درصد خودنمایی می نماید. از نظر شرکتهای بیمه اگر کامیونیتی دارای ضریب خسارت زیر ۵ باشد می توان آن را بسیار مطلوب رقم زد.

البته همه مناطق شهری در استان انتاریو از این مزیت بهره مند نیستند. برای نمونه می توان از ” برامپتون”، ” اسکاربرو” و ” نورت یورک” نام برد که با ضریب بالای ۷.۱ درصد از شهرهای پر خطر محسوب می شوند و بنا به دلایل نامشخصی در این ده ساله ( ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۸) رشدی معادل ۳۷ درصد داشته که می تواند زنگ خطری برای شرکت های بیمه باشد.

یکی از کارشناسان ارزنده بیمه ای آقای “گرگ برگرون” در نشست خبری که در اوتاوا برگزار شد به عنوان راه حل پیشنهاد نمودند که  مردم دست به کار شوند و پیشنهادات خود را در خصوص امن نمودن جاده های درون و برون شهری به شرکت های بیمه اعلام نمایند و شرکت های بیمه نیز نسبت به جمع آوری این موارد اقدام و برای بهبود این مساله سیستم کارایی را تعریف نمایند.

این پیشنهاد آنقدر مورد استقبال همگان قرار گرفت که در خاتمه همین نشست خبری کارشناسان چند شرکت بیمه اعلام کردند که ستاد جمع آوری اطلاعات را تاسیس و این مرکز در ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۹ کار رسمی خود را شروع می نماید و به زودی نحوه دریافت اطلاعات را از طرق مختلف اعلام خواهند کرد.

شعار این مرکز بیمه ای نیز در خاتمه همان روز روی پلاکارت های تبلیغاتی شکل گرفت که نشان از توجه به اجتناب از خطر بود:

“ما فقط فروشنده بیمه نیستیم، بلکه راهگشای ایمنی و امنیت مردم می باشیم”

لزوم اطلاع رسانی به شهروندان نیز از اولویتهایی بود که مد نظر مسئولان قرار گرفت و در خاتمه نشست خبری اطلاعات ارزنده ای منتشر شد:

۱- پر خطرترین روز هفته جمعه است. آمار خسارات در این روز در سراسر کانادا بالاتر از روزهای دیگر هفته می باشد.

۲- بیشترین نوع تصادف دو نوع است اول” سپر به سپر” با خسارات جزیی و معمولا در زمان خارج شدن از پارک است، و دوم عدم رعایت فاصله با ماشین جلویی که منجر به تصادفات زیادی با خسارات مالی و غرامات بدنی بسیاری می شود.

۳- روز ۲۳ دسامبر بالاترین آمار خسارت و روز کریسمس پایین ترین در ۱۰ ساله اخیر بوده است.

۴- مرگ آورترین تصادفات با عابر پیاده و دوچرخه سواران می باشد.

۵- پایین ترین آمار خسارت را استان ” نیو برانزویک با ۴.۵ الی ۵ درصد داشته، که مطلوب ترین و امن ترین منطقه محسوب می شود.

همیشه به خاطر بسپارید که رانندگی خوب نشانه شخصیت بسیار والا و ارزنده شماست.

شاد و تندرست و پایدار باشید.