شهروند- کورنلیس رویتر، ساکن بری در انتاریو، در سال ۱۹۶۱ به همراه ۱۴ برادرش به کانادا مهاجرت کرد. او حدود ۶۰ سال با کارت اقامت دائم در کانادا زندگی کرده و به نقاط مختلفی در جهان با همین کارت سفر کرده است. کورنلیس تاکنون به این موضوع فکر نکرده بود که شهروندی کانادا و داشتن پاسپورت مهم است. اما در سفر آخرش به به اروپا اتفاقی افتاد که باعث شد از این تصمیمی که ۶۰ سال به تعویق افتاده است پشیمان شود و به این بیندیشد که هرچه سریع تر شهروندی و به تبعش پاسپورت کانادا را دریافت کند.

در سفر اخیر به اروپا تمام مدارک شناسایی اش به همراه کارت اقامت دائم کانادا دزدیده شد. او برای مدت طولانی نتوانست به کانادا برگردد و در نهایت مجبور شد با تلاش فراوان دوباره پاسپورت کشورش را که ۶۰ سال است در آن اقامت ندارد دریافت کند تا بتواند وارد خاک کانادا شده و برای شهروندی اقدام کند.

کورنلیس رویتر می گوید که بدون کارت اقامت دائم نمی توان وارد خاک کانادا شد. وکیل آقای رویتر می گوید که ایشان بسیار خوش شانس بوده که کارهای اداری اش در چند هفته انجام شده است. معمولا پروسه ی اثبات این که کسی در کانادا اقامت داشته و ورود به خاک کانادا، ماهها به طول می انجامد و این پروسه برای بسیاری افراد اصلا به همین راحتی انجام نمی شود. توصیه ی اقای رویتر به تمام کسانی که واجد شرایط گرفتن شهروندی و پاسپورت کانادا هستند این است  که هرچه سریعتر برای این کار اقدام کنند.