رادیو فردا: در واکنش به دیدار هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هشدار داد که وزیر خارجه ایران باید برای پاسخ‌گویی در مجلس حاضر شود.

این در حالی است که مقامات وزارت امور خارجه ایران می‌گویند، سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران ارتباطی با آن وزارتخانه ندارد و این مجلس شورای اسلامی است که دراین‌باره تصمیم گرفته است.

هیات پارلمانی اروپا جمعه، ۲۲ آذر در سفارت یونان با نسرین ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپا، دیدار کرد که این دیدار موضوع گفت‌وگوهای خبرگزاری فارس با جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، و حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران شده است.

دیدار نسرین ستوده و جعفر پناهی با هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفارت یونان در تهران

دیدار نسرین ستوده و جعفر پناهی با هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفارت یونان در تهران

این خبرگزاری که از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران محسوب می‌شود، نسرین ستوده و جعفر پناهی را «فعالین فتنه ۸۸» می‌نامد و از قول جواد کریمی قدوسی می‌نویسد که دیدار هیات پارلمان اروپا با این دو فعال مدنی «نوعی بدعت در عرصه دیپلماسی و در جمهوری اسلامی» بوده است.

به گفته آقای کریمی قدوسی، «از نگاه برخی مسئولان دولتی به بحث فتنه ۸۸ برآورد می‌شود که چنین اقداماتی با حمایت برخی از وزرا و معاونین رئیس‌ جمهور یا احتمالا با توصیه شخص رئیس جمهور انجام شده باشد و این همان  موضوعی‌ست که اکثریت نمایندگان مجلس در جریان رای اعتماد نگران آن بودند.»

محافظه‌کاران نزدیک به قدرت در جمهوری اسلامی، اعتراضات سال ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌نامند، اعتراضاتی که در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری آن سال شکل گرفت و عرصه سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

در جریان رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به کابینه حسن روحانی نیز سه نفر از وزرای پیشنهادی به‌خاطر انتساب آنها به معترضان نتوانستند رای لازم را کسب کنند که اشاره آقای کریمی قدوسی به آن ماجراست.

به گفته او، دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی علی‌رغم هشدار مجلس به مسئولان مربوطه انجام شده است و از این رو وزیر امور خارجه باید به منظور پاسخگویی در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود و «تذکراتی نیز با امضاهای بسیار زیاد به شخص رئیس‌ جمهور داده خواهد شد.»

وی در نهایت گفت: «این قبیل اقدامات همان حاشیه‌سازی‌هایی‌ است که دولت انجام می‌دهد و ادامه این روند موجب عدم ورود دولت به مسائل اصلی خواهد شد.»

جواد کریمی قدوسی پیش از سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران تاکید کرده بود که این هیات اجازه ندارد با زندانیان سیاسی و چهره‌هایی مانند نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار داشته باشد و اگر بخواهد «به بازی‌های هدایت شده‌ای از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های جاسوسی غرب ورود پیدا کند، مجلس واکنشی جدی نشان خواهد داد.»

قشقاوی: مجلس برای سفر اروپایی‌ها به ایران تصمیم گرفته است

اما در حالی که این نماینده مجلس از دولت به عنوان عامل دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی نام می‌برد، معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که ماجرا به مجلس ارتباط پیدا می‌کند.

حسن قشقاوی دراین‌باره به خبرگزاری فارس گفت: «به طور کلی شأن مجلس به گونه‌ای نیست که وزارتخانه‌ای مانند وزارت امور خارجه بخواهد برای انجام یک برنامه‌ به هیئت پارلمانی مجوز بدهد.»

به گفته او، اگرچه امکان دارد که از وزارت امور خارجه در این موارد استعلام شود، اما اصولا تصمیم‌گیری برای سفر هیئت‌های پارلمانی بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

پیش از این تاریا کرونبرگ، رئیس فنلاندی هیات پارلمانی اروپا، به رادیو فردا گفته بود که این هیات در جریان سفر خود به ایران علاوه بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نمایندگان جامعه مدنی ایران نیز درباره مسئله حقوق بشر گفت‌وگو خواهد کرد.

هیات پارلمانی اروپا سال گذشته نیز با پیش شرط دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی قصد سفر به ایران را داشت که مقامات جمهوری اسلامی با آن مخالفت کردند.