خبرگزاری هرانا – مرتضی پرهیزگار، شهروند اهل مشهد که در جریان اعتراضات دیماه سال گذشته بازداشت و به زندان وکیل آباد منتقل شده بود، پس از حدود ۱۱ ماه بلاتکلیفی در آذرماه سال جاری محاکمه و از بابت اتهامات مطروحه علیه وی در دو پرونده جداگانه از سوی شعبه ۱۳۱ دادگاه کیفری مشهد و شعبه ۴ دادگاه انقلاب این شهر مجموعا به ۹ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مصطفی پرهیزگار پس از حدود ۱۱ ماه بازداشت و بلاتکلیفی در زندان وکیل آباد مشهد، بالاخره در آذرماه سال جاری محاکمه و به ۹ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

آقای پرهیزگار در آذرماه ۱۳۹۷، از بابت اتهامات “توهین به رئیس جمهور” و “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی” از سوی شعبه ۱۳۱ دادگاه کیفری مشهد به تحمل ۱ سال و نیم حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

وی همچنین در تاریخ ۱۸ آذرماه، به اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام”  و “آتش زدن عمدی وسائل نظامی موتور سیکلت های پلیس به قصد مقابله با نظام” از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری  به ۷ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

مصطفی پرهیزگار بر اساس رای دادگاه بدوی کیفری و انقلاب شهر مشهد مجموعا به تحمل ۹ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

لازم به ذکر است که وی پس از یک سال بازداشت همچنان در بند ۳ مشاوره زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می‌شود. هرانا پیشتر در آذرماه سال جاری طی گزارشی در باره زندان وکیل‌آباد مشهد از عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در مورد این زندانی و دیگر زندانیان سیاسی این زندان و وضعیت نامناسب نگهداری آنها در بندهای مربوط به جرایم دیگر خبر داده بود.

در اعتراضات اواخر سال گذشته که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

چندی پیش نیز علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اعتراضات دی‌ماه ۹۶ گفت که این اعتراضات ۱۶۰ شهر کل کشور را در بر گرفت.