یکی از مواردی که اکثر صاحب خانه ها شاید از آن اطلاع کافی ندارند آن است که بیمه نامه منازل مسکونی خسارات ناشی از تعمیرات- بازسازی و اضافه یا کم کردن قسمتی به ساختمان بنا را پرداخت نمی کند مگر آن که قبل از شروع اقدامات ساختمانی شرکت بیمه/ بروکر خود را از کم و کیف پروژه مطلع و با پرداخت حق بیمه اضافی (که متعلق به زمان تعمیرات و بازسازی است) موافقت داشته باشید.

دربیمه نامه منازل مسکونی خسارات ناشی از آتش سوزی- دودزدگی- انفجار- صاعقه- دزدی – طوفان- ترکیدگی لوله های آب و فاضلاب- برگشت آب از فاضلاب – مسئولیت حفظ جان و مال اشخاص ثالث شامل همسایگان و مهمانان و برخورد اجسام ( ازقبیل اتومبیل/کامیون/هواپیما / قطعات منفصله متعلق به ماهواره یا هواپیما ) به خانه قابل پرداخت خواهد بود لذا اگر ماهیت خانه از حالت مسکونی به نیمه مسکونی یا در حال تعمیر و بازسازی تغییر کند دیگر از نظر شرکت بیمه آن ریسکی نیست که در روز اول مطرح شده است چه بسا در جین عملیات ساختمانی به فوندانسیون یا قسمتی از بنا خسارتی وارد شود که هزاران دلار خسارت به بار آورد و این ریسک در زمره موارد بیمه شده نمی باشد یا حتی منجر به خسارت به املاک مجاور گردد و در آن حالت مسئولیت جبران خسارت شخص ثالث به عهده صاحب خانه/ شرکت بیمه وی خواهد بود. 

لذا اصلح است قبل از هر اقدامی از دو مورد مطمئن شوید تا در صورت مواجه شدن با خسارات احتمالی قادر باشید از حقوق حقه خود دفاع نمایید. اول همانطور که عنوان شد بروکر خود را مطلع کنید و تمامی شرح تعمیرات را به انضمام نقشه کار و جدول زمانبندی در اختیار ایشان و شرکت بیمه قرار دهید. در مرحله بعدی با مقاطعه کار ساختمانی خود صحبت نموده و مطمئن شوید که ایشان دارای بیمه نامه معتبر “مسئولیت تمام خطر جامع” ( سی جی ال) است و اگر تعمیرات کلی است در کنار آن، بیمه نامه ساخت و ساز- مقاطعه کاری را نیز دارا می باشد. مزیت داشتن آن دو بیمه نامه آن است که اگر در حین عملیات ساختمانی به خانه شما یا املاک متعلق به همسایگان شما خسارت یا غرامتی وارد شود تمامی خسارات تا سقف تعیین شده در بیمه نامه پوشش داشته و تأمین می گردد .

یکی دیگر از مواردی که تضمین بسیار بالایی را برای صاحب خانه تأمین می کند آن است که از مهندس/پیمانکار خود بخواهید که شما (اسم و آدرس محل پروژه) را به عنوان بیمه گذار دوم یا دریافت کننده خسارت احتمالی به بیمه نامه خودش با قید زمان پروژه (یک ماه یا حتی یک هفته) اضافه کند و آن تاییدیه را به شما ارائه کند در آن صورت است که صاحب خانه در صورت هر خسارت قانونا محق به بازیافت مالی است و این مدرک در همه مراجع ذیصلاح حقوقی و قانونی بسیار معتبر می باشد.

اگر با همکاران و مهندسان هموطن که خوشبختانه تعداد آنها کم هم نیست و در امور خود بسیار متخصص هم هستند فعالیت می کنید سعی نمایید یک قرارداد کوتاه تنظیم نموده و ضمیمه دیگراسناد نمایید تا از سوء تفاهم جلوگیری شود.

موفق و موید و سربلند باشید.

فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاهها

farsadi.associates@gmail.com