همزمان با اخطار سازمان ملل دایر بر اینکه توانایی مهار آنفلوآنزای بالقوه مرگبار خوکی را ندارد، موارد تازه این بیماری در کشورهای دوری چون زلاندنو و …


شهروند ۱۲۲۷  پنجشنبه  ۳۰ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: همزمان با اخطار سازمان ملل دایر بر اینکه توانایی مهار آنفلوآنزای بالقوه مرگبار خوکی را ندارد، موارد تازه این بیماری در کشورهای دوری چون زلاندنو و اسرائیل ظاهر شده است.

از سوی دیگر مقام های دولت ایران می گویند که تاکنون هیچ موردی از این بیماری را در کشور مشاهده نکرده اند.

مقام های آمریکا، کانادا، اسپانیا و بریتانیا قبلا بروز این بیماری را در کشورهای خود تایید کرده بودند.

مکزیک اکنون با افزایش آمار قربانیان می گوید ۱۵۲ نفر در اثر آن درگذشته اند و ۱۶۱۴ فرد که ظن آن می رود به این ویروس مبتلا باشند تحت نظر هستند.

مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک، در تلاشی برای جلوگیری از گسترش ویروس آنفلوآنزای خوکی رستوران ها و کافه ها را از سرو کردن هرگونه غذا منع کرده و تنها به آنها اجازه می دهد غذا را برای بردن بفروشند.

مدارس سراسر مکزیک بسته شده و تجمعات عمومی محدود شده است.

بازرسان سازمان ملل قرار است درباره گزارش هایی که می گوید مزارع خوکداری ممکن است عامل گسترش ویروس بوده باشند تحقیق کنند. سازمان بهداشت جهانی، وابسته به سازمان ملل، تایید کرده است که این ویروس از انسان به انسان سرایت کرده است.

دکتر کیجی فوکودا مدیر سازمان بهداشت جهانی گفت تبدیل وضعیت فعلی به یک اپیدمی جهانی غیر قابل اجتناب نیست اما کشورها باید "از این فرصت استفاده کنند و آماده شوند."

چندین کشور هشدارهایی علیه سفر به مکزیک صادر کرده اند اما سازمان بهداشت جهانی و آندرویا واسیلیو، رئیس امور بهداشتی اتحادیه اروپا، گفته اند که چنین تدابیری در مبارزه با گسترش ویروس چندان موثر نخواهد بود.

گریگوری هارتل، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گفت که کارشناسان مشغول کار به روی واکسنی برای این بیماری هستند اما گفت که ساخت آن می تواند پنج یا شش ماه طول بکشد.

کارشناسان بهداشتی می گویند که این ویروس از همان خانواده ای می آید که باعث شیوع فصلی آنفلوآنزا در میان انسان ها می شود، اما همچنین شامل مواد ژنتیکی از نمونه هایی از آنفلوآنزا است که اغلب خوک و پرنده ها را آلوده می کند.


 

افزایش درجه هشدار سازمان ملل


 

تاکنون ۶۴ مورد از این بیماری در آمریکا تایید شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از کنگره خواسته است یک و نیم میلیارد دلار برای کمک جهت اتخاذ تدابیری برای مقابله با شیوع احتمالی اختصاص دهد و آرنولد شوارتزنگر فرماندار ایالت کالیفرنیا در این ارتباط وضعیت اضطراری اعلام کرده است با این حال از مردم خواست نگران نباشند.

اتحادیه اروپا گفت که همچنین بیمارانی در دانمارک، سوئد، یونان، جمهوری چک، آلمان و ایتالیا تحت نظر هستند.

به علاوه افرادی نیز به ظن ابتلا به این بیماری در کشورهای برزیل، گواتمالا، پرو، استرالیا و کره جنوبی نیز تحت انجام آزمایش قرار گرفته اند.

برخی از کشورهای آسیا، آمریکای لاتین و اروپا مسافران فرودگاه ها را برای علائم این بیماری تحت نظر قرار داده اند، و بزرگترین شرکت سیاحتی آلمان نیز تورهای خود به مکزیک را معلق کرده است. کوبا نیز پروازهای خود به مقصد یا از مبداء مکزیک را برای ۴۸ ساعت معلق کرده است.

مقام های فائو (سازمان خوار و بار جهانی) در حال اعزام بازرسانی به مکزیک برای تحقیق درباره این ادعاهاست که مزارع صنعتی پرورش خوک در این کشور سرمنشا بروز این بیماری در میان انسان هاست.

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه پس از این نتیجه گیری که ویروس مزبور میان انسان ها منتقل می شود، درجه هشدار اپیدمی جهانی را به چهار افزایش داد که تنها دو درجه پایین تر از زمانی است که یک اپیدمی کامل جهانی بروز کرده باشد.

درجات پنج و شش برای زمانی است که آلودگی میان انسان ها به شدت گسترش یافته باشد.

جدول مورد استفاده سازمان بهداشت جهانی خطر گسترده بیماری های واگیردار در سطح جهانی را از ۱ تا ۶ درجه بندی کرده است که هشدار درجه ۶ به معنی قابلیت انتقال سریع عامل یک بیماری و انتشار آن در دست کم دو منطقه در جهان است.

کشورهای شرق آسیا، که مراکز اصلی بروز بیماری های سارس و آنفلوآنزای مرغی در سال های اخیر بوده اند، به خصوص در مورد شیوع آنفلوآنزای خوکی احساس نگرانی می کنند وهشدارهای سازمان بهداشت جهانی را به دقت مورد توجه قرار داده اند.

سنگاپور، تایلند، ژاپن و فیلیپین با استفاده از دماسنج های مخصوص، مسافرانی را که از منطقه آمریکای شمالی به این کشورها وارد می شوند تحت معاینه قرار می دهند و کره جنوبی و اندونزی نیز گفته اند همین شیوه را به کار خواهند گرفت.

هنگ کنگ و تایوان، همراه با روسیه، اعلام کرده اند که مسافران بازگشتی از مناطق آلوده را در قرنطینه قرار می دهند و دولت چین نیز از کسانی که ظرف دو هفته اخیر دارای عوارض بیماری آنفلوآنزا بوده اند خواسته خود را به مراکز درمانی معرفی کنند.

در عین حال، برخی از کارشناسان گفته اند که توجه به کسانی که نشانه های آنفلوآنزای خوکی را نشان می دهند چندان فایده ای در جلوگیری از شیوع این بیماری ندارد زیرا این عوارض آنفلونزای خوکی مدتی پس از ورود ویروس عامل بیماری به بدن شخص مبتلا، قابل مشاهده و تشخیص است.


 

چگونه از خود و خانواده ام در برابر آنفلوآنزای خوکی محافظت کنم؟


 

احتیاط های معمول را به کار بندید. آنفلوآنزای خوکی مانند هر نوع سرماخوردگی دیگر از راه تماس سرفه و عطسه منتقل می شود. دست های خود را به طور مرتب بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ژل های تمیزکننده دست استفاده کنید.

همان طور که هوشیاری در برابر آلودگی برای پیشگیری از ابتلای شما و خانواده تان به بیماری ضروری است، در صورتی که خود مشکوک به ابتلا به آنفلوآنزا هستید، حتما هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. اگر دستمال به همراه ندارید، هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را در برابر دهان و بینی بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند.


 

آنفلوآنزای خوکی چه نشانه هایی دارد؟


 

آنفلوآنزای خوکی همانند سایر انواع سرماخوردگی عمل می کند. بیماران دچار تب و لرز، سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفصل می شوند. این بیماری گاهی با تهوع و اسهال همراه است.


 

آیا انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی به سادگی انجام می شود؟


 

محققان هنوز اطلاعات کاملی را از نحوه انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی به دست نیاورده اند. سازمان بهداشت جهانی به تازگی برآورد خود مبنی به سهولت انتقال این ویروس میان انسان ها منتشر کرده است.

اگر با کسی در تماس هستید که سرماخوردگی دارد، با او دست ندهید و روبوسی نکنید. ویروس آنفلوآنزا در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و صفحه کلید کامپیوتر به راحتی شما را آلوده می کند. اگر دستان خود را به دستگیره در یا اتوبوس زده اید، آن را به دهان و بینی خود نزنید.


 

آیا آنفلوآنزای خوکی قابل درمان است؟


 

بله، داروهایی که در سال های گذشته برای درمان انواع قوی آنفلوآنزا تولید شده اند، توانایی خوبی برای کمک به مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی دارند. در حقیقت همه گیری جهانی بیماری هایی مانند آنفلوآنزای مرغی و سارس در سال های گذشته آمادگی مراجع درمانی را برای مقابله با همه گیری های جدید افزایش داده است.


 

آیا واکسن سرماخوردگی که زمستان گذشته دریافت کردم، من را از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی مصون می کند؟


 

احتمالا خیر. هر چند واکسن های سرماخوردگی بدن افراد را در برابر سویه ویروس آنفلوآنزا که شامل ویروس آنفلوآنزای خوکی نیز هست، مقاوم می کند ولی مسئولان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا می گویند آزمایش های اولیه آنها بیانگر عدم ایجاد مصونیت در دریافت کنندگان واکسن سرماخوردگی است.


 

آیا آنفلوآنزای خوکی از راه مواد غذایی مانند گوشت خوک منتقل می شود؟


 

خیر. آنفلوآنزای خوکی از دهان و بینی منتقل می شود و یک بیماری مجاری تنفسی است.