شهروند- بعد از سانحه ی هوایی مرگبار روز یکشنبه در اتیوپی و کشته شدن ۱۵۷ نفر که شامل ۱۸ کانادایی است، بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ را متوقف کردند. اتحادیه ی اروپا، استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر اعلام کردند که امنیت مسافران در درجه ی اول اهمیت قرار دارد و نمی توان دو سانحه ی اخیر هوایی را که در هر دو از این نوع هواپیما استفاده شده است نادیده گرفت و ریسک کرد.

بسیاری از خطوط هوایی معروف دنیا مانند امارات، مالزی، سنگاپور و استرالیا و عمان نیز استفاده از این نوع بوئینگ را ممنوع اعلام کردند. کانادا و آمریکا اما اعلام کردند که این نوع بوئینگ به لحاظ فنی و علمی هیچ گونه مشکلی ندارد و استفاده از آن را متوقف نکردند اما به دقت امنیت پرواز و مسایل فنی این نوع از بوئینگ بررسی می شود و در صورت مشاهده ی هرگونه اخلال تصمیم دیگری اتخاذ خواهد گردید.

وزیر حمل و نقل کانادا، مارک گارنو (Marc Garneau) ، روز سه شنبه اعلام کرد که کانادا برای توقف استفاده از این نوع بوئینگ هیچ برنامه ای ندارد. اتحادیه ی خلبان ها و خدمه ی پرواز ایرکانادا به این تصمیم اعتراض کرده اند و می گویند که نمی خواهند امنیت خود را به خطر بیندازند. در پی این اقدام ایرکانادا استفاده از این نوع بوئینگ را متوقف کرده است.