با نزدیک شدن به فصل بهار و تمام شدن سرما می توان پیش بینی کرد که تعداد سفرهای تفریحی بیشتر خواهد شد و عده ای از هموطنان عزیز ترجیح می دهند در طول مسافرت از مسیر هم لذت ببرنند، از این رو از اتومبیل شخصی استفاده می نمایند. حال این سئوال مطرح است که اگر مقصد ایالات متحده آمریکا باشد آیا بیمه نامه اتومبیل کانادایی قادر است تکاپوی احتیاجات ما را بنماید یا نیاز است که پوشش اضافی خریداری گردد؟

پاسخ بله است اگر قصد سفر تفریحی و کوتاه مدت باشد. و البته کاملا ضروری است که قبل از شروع سفر با بروکر یا نماینده خود این مساله را در میان بگذارید تا ایشان هم پوششهای بیمه ای شما را مرور کند و هم با گذاشتن یادداشتی در پرونده شما از این قصد شرکت بیمه را مطلع نماید. در بعضی موارد است که شرکتهای بیمه حتی برای سهولت کار اقدام به صدور کارت بیمه مخصوصی می نمایند تا در صورت لزوم بتوانید آن را به پلیس و مقامات اداره راهنمایی و گمرک در آمریکا ارایه نمایید.

اگر هم قصدتان کرایه کردن اتومبیل است و با آن می خواهید این سفر را انجام دهید بیمه نامه فعلی پوشش لازم را ارایه می کند (اگر دارای بیمه بدنه مازاد بر شخص ثالث و حوادث سرنشین هم باشید و کلوز او- پی – سی اف ۲۷  را داشته باشید) این کلوز/ الحاقیه همه خسارات وارده به اتومبیل کرایه ای یا متعلق به شخص ثالث را تا سقف مورد نظر که می تواند ۵۰ / ۱۰۰ / ۲۰۰ هزار دلار باشد، پوشش می دهد.

البته نا گفته نماند که از ۲ جانب دیگر هم قادرید که این پوشش بیمه ای را خریداری نمایید: اول از خود موسسه ای که ماشین را کرایه می کنید، و امکان دوم هم اتوماتیک روی اغلب کردیت کارتهای طلایی موجود است و تا سقف معینی (مثلا ۱۰ یا ۲۰ هزار دلار) این مورد پیش بینی شده است. البته اصلح است که برای اطمینان قبل از سفر با شماره تلفنی که در پشت کردیت کارت است تماس بگیرید تا از میزان آن مطلع شوید.

همانگونه که در ابتدای این نوشتار به اطلاع رسید اگر قصد اقامت طولانی دارید حتما نیاز است که بیمه نامه کانادایی خود را به آمریکایی تبدیل کنید حتما سوابق عدم خسارت را از بروکر یا شرکت بیمه خود اخذ کنید که به نامه ی تجربه بیمه معروف است. سپس از مرکز” ام تی او” سوابق رانندگی خود را با ارایه حدود ۱۵ دلار گرفته و با خود ببرید تا بتوانید از تخفیفات آن جا بهره مند شوید.

خوشبختانه بیمه اتومبیل در آمریکا بسیار ارزان تر از انتاریو است.

مدارکی که نیاز است در مرز زمینی به همراه داشته باشید عبارتند از:

۱- مدارک مالکیت اتومبیل/پرداخت سالانه مالیات پلاک ماشین ( استیکر)

۲- بیمه نامه اتومبیل و کارت صورتی

۳- پاسپورت خود و کلیه سرنشینان

۴- گواهینامه معتبر و کارتهای مکمل شناسایی

۵- بیمه سلامتی کانادا ( اوهیپ) و ترجیحا کارت بیمه مسافرتی مکمل درمان

۶- اگر کودک یا نوجوانی در اتومبیل است که با شما نسبت فامیلی دارد ولی نام خانوادگی او متفاوت است حتما قیومت نامه یا مدرکی که نشان دهد شما اجازه قانونی دارید که با او باشید

۷-  داشتن کارتهای اعتباری و بانکی به جای پول نقد پیشنهاد می شود البته داشتن حد مجاز مشکلی نیست.

۸-  اگر چه خریداری و مصرف ماری جوانا ( برای مصارف طبی) در کانادا قانونی است ولی حمل آن به آمریکا جرم است. توصیه می شود حتی از مصرف آن در شب قبل از سفر اجتناب گردد.

۹- اگر دارای مجوز اسلحه هستید و در صدد می باشید آن را به هر دلیلی (مثلا شرکت در مسابقه یا شکار) با خود ببرید، حتما اسلحه و فشنگها را در مرز اظهارنمایید.(پیشنهاد می شود از بردن آن پرهیز کنید).

ایام شاد/ موفق و مؤید و سربلند باشید.