رادیو فردا- وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مجموعه امکانات در زمان بحران در تهران تنها پاسخگوی ۲۰ درصد جمعیت این شهر است، گفت که «خاطیان» مرتبط با سیل اخیر شناسایی و به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.


عبدالرضا رحمانی‌فضلی

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه شورای عالی مدیریت بحران که روز سه‌شنبه ششم مرداد به منظور بررسی ابعاد و خسارات ناشی از سیل دو استان تهران و البرز برگزار شد،‌ اعلام کرد که جلسات آتی این شورا با حضور رییس جمهوری یا معاون اول او، به منظور بررسی راه‌کارها برگزار خواهد شد.

به گفته وزیر کشور،‌ «تهران در خصوص مدیریت بحران، نیازمند طرحی جامع است، چرا که امکانات فعلی، در صورت بحران، تنها می‌تواند پاسخگوی ۲۰ درصد جمعیت شهر تهران باشد.»

آقای رحمانی فضلی در ادامه صحبت‌های خود وضعیت امداد رسانی در جریان حادثه سیل را «به موقع و قابل قبول» دانست و گفت: «باید توجه داشته باشیم که کل اتفاق در عرض هفت دقیقه رخ داد و با توجه به موانع و ساخت و سازهایی که در مسیر رودخانه وجود داشت، سیلاب در برخی نقاط تشدید شد.»

به گفته وزیر کشور، یکی از دلایل بروز سیلاب در این دو استان، «ساخت و سازهای حاشیه رودخانه، کارگاه‌ها، پل‌ها و حتی درختانی بود که در جای مناسب رشد نکرده بودند» و در این خصوص وظایفی به وزارت نیرو محول شده است.

آقای رحمانی فضلی، در ادامه با اشاره به اینکه مصوبات شورای عالی مدیریت بحران حتما پیگیری و انجام می‌شوند، اعلام کرد که «مسئول اطلاع‌رسانی و هشدار درخصوص بحران، سازمان صداوسیماست و ما درخواست داریم بررسی شود که آیا صداوسیما این اقدام را انجام داده است یا خیر.»

از سوی دیگر، در حاشیه این جلسه، اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد»، اعلام کرد که «حاضریم مسئولیت بحران تهران را به شهرداری بدهیم».

بنابر گفته‌های آقای نجار، در آینده‌ای نزدیک و براساس طرحی، «مدیریت بحران در شهر تهران به دولت و وزارت کشور محول خواهد شد تا بتواند نظارت عالیه و هماهنگ و یکپارچه‌ای ایجاد شود».

وقوع سیل در شامگاه روز ۲۸ تیرماه در ایران باعث پدید آمدن خسارت‌هایی دربرخی استان‌ها شد و دست کم ۱۶ نفر در دو استان تهران و البرز جان خود را از دست دادند.

همچنین به گفته سرپرست سازمان هلال احمر ایران، هنوز سرنوشت هفت مفقود در استان تهران و دو مفقود در استان البرز مشخص نشده است.

بعد از وقوع سیل،‌ برخی از نهادها و سازمان‌ها از پیش‌بینی «نادرست» سازمان هواشناسی ایران انتقاد کردند.

همچنین یک عضو شورای تهران نیز با اعلام «عاجز بودن» سازمان هواشناسی از پیش‌بینی وضعیت جوی ایران، خواستار عذرخواهی مسئولین این سازمان از مردم شد.