پیوند اعضای بدن یک فرد به فرد دیگر برای نجات زندگی یا بهبود کیفیت زندگی او را اهدای عضو گویند. اهدای عضو می تواند از افراد زنده (مثل هدیه کلیه یا قسمتی از کبد) یا از افراد مرگ مغزی و مرگ قلبی در شرایط خاص و با امکانات و تمهیدات ویژه انجام شود.

مرگ مغزی به وضعیت غیر قابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می شود. امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

علاوه بر اعضاء، برخی از بافت های بدن هم قابل پیوند است. برخلاف عضو، بافت می تواند تا ۲۴ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می توان آن را برای مدت های طولانی ذخیره کرد. در صورت مرگ طبیعی هم امکان اهدای اعضا وجود دارد. بعد از مرگ طبیعی نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل اهدا است.

همه اهدا کنندگان عضو از نظر ابتلا به ایدز ، هپاتیت و ویروسهای مشابه و یک سری بدخیمی و … مورد بررسی قرار می گیرند. افرادی که سرطان دارند به دلیل تحت درمان بودن واجد شرایط اهداء عضو نیستند. آنها  نمی توانند کلیه یا قسمتی از کبد را اهدا کنند اما پس از مرگ ممکن است ارگان یا بافتی داشته باشند که قابل استفاده باشد.

امروزه تعداد زیادی برای ادامه زندگی منتظر دریافت عضو هستند که برخی به فاصله های کوتاه می میرند زیرا به موقع عضوی دریافت نکردند، اما شما زمانی که رضایت نامه اهدا عضو و بافت را امضاء کنید، می توانید کمک کنید. سن مانع از آن نیست که یک اهدا کننده باشید. مسن ترین عضو دهنده ۹۰ سال و مسن ترین بافت دهنده ۱۰۰ ساله بودند. شما همیشه یک اهدا کننده می توانید باشید . بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا ۴۸ ساعت نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل اهدا است. با اهدا بافت و چشم، فرد می تواند موجب بهبود زندگی ۵۰ نفر شود.

در ایران به دلیل بالا بودن تصادف، آمار مرگ مغزی بالاست و هرساله به هزاران نفر می رسد. اما هنوز خیلی از خانواده ها راضی یه اهدای عضو نمی شوند و در نهایت بیماران زیادی جان خود را از دست می دهند . در این میان برخی برای پیش کش کردن عضوی از خودشان پیشقدم می شوند. آنها پلاسما و پلاکت و سلولهای بنیادی و حتی گاهی فراتر از اینها تخمک و  اسپرم و در بعضی موارد کلیه و بخشی از کبد و ریه شان را هم اهدا می کنند.

در کانادا هر ساله افراد زیادی که  منتظر گرفتن عضو هستند  می میرند.

بیش از ۱۶۰۰ کانادائی سالانه به لیست افراد منتظر دریافت عضو، اضافه می شوند.

یک اهدا کننده برای بیش از ۷۵ نفر می تواند مفید باشد.

۹۰ در صد کانادائی ها از اهداء عضو و بافت حمایت می کنند، اما تنها ۲۰ در صد در این زمینه برنامه ریزی کرده اند.

Canadian transplant society    می گوید:

۱- هدف ما افزایش آگاهی مرم برای اهدا عضو است.  

۲- مردم کانادا را تشویق به نام نویسی برای اهداء عضو کنیم تا زندگی عده ای نجات یابد.

۳- زمان اهدا ّء عضو را برای گیرندگان عضو کمتر کنیم.

بر این اساس ما به هزاران سئوال از طریق ایمیل و تلفن و یا حضوری پاسخ داده ایم.

زندگی تاتی زمانی که ۱۷ سال داشت در یک تصادف به شکل غم انگیزی پایان یافت . اما از نظر خانواده او روحش از معجزه پزشکی در اهدا  عضو سپاسگزار است. با اعضا او زندگی ۶ نفر نجات یافت و عده ای سلامتی شان را در حد زیادی به دست آوردند.

خواهرش می گوید: ما متوجه شدیم که دیگر هیچ چیز برادرمان را به ما برنمی گرداند. این احساس خوبی است که اعضاء بدن برادرمان در بدن افراد دیگر ی است. روح بخشنده او زنده است.  او خودش خواسته بود که اعضا بدنش را اهدا کند و خانواده هم فکر کردند که این درست ترین کاری است که باید انجام بدهند.

خانواده تاتی که فواید و نتایج مثبت اهدا عضو او را می بینند هم اکنون در زمینه بالا بردن ّآگاهی در مورد دلایل اهدا عضو ، فعالیت می کنند. با وجودیکه اکثر کانادائی ها از اهدا عضو حمایت می کنند اما تعداد کمی برنامه ریزی عملی کرده اند که یک اهدا کننده باشند.

Canadian transplant society

در این زمینه عکسی از نشانه ملی اهداء عضو در هلند نصب شده است.