خبرگزاری هرانا – یاسمن آریانی و منیره عربشاهی، مادر و دختری هستند که به دلیل فعالیت مدنی از جمله گرامیداشت روز جهانی زن در اواخر فروردین ماه سال جاری بازداشت شده‌اند و اکنون در زندان قرچک ورامین به سر می‌برند. بنابر آخرین اطلاعات دریافتی پیش از انتقال یاسمن آریانی به زندان، وی به مدت ۹ روز در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزرا، تحت بازجویی و فشار توام با بدرفتاری جهت اخذ اعترافات اجباری در خصوص فعالیت‌های مدنی خود قرار گرفته است. خانم آریانی در دوران بازجویی به بازداشت دوستان و اعضای خانواده خود تهدید شده است. منیره عربشاهی، مادر یاسمن آریانی نیز که در پی بازداشت دخترش بازداشت شده است پس از تفهیم اتهام به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

از راست: منیژه عربشاهی- یاسمین آریانی

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یاسمن آریانی، فعال مدنی بازداشتی، ۹ روز ابتدایی بازداشت خود را در سلول های انفرادی بازداشتگاه وزرا تحت بازجویی به سر برده است.

گفته می‌شود بازجویی خانم آریانی در خصوص اتهامات “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد از طریق تبلیغ و کشف حجاب” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” از طریق فعالیت‌های مدنی و فعالیت‌های او در زمینه مخالفت با حجاب اجباری و علی‌الخصوص حضور بدون حجاب در روز جهانی زن در مترو و اهدای گل به مسافران بوده است؛ خانم آریانی تحت فشار و بدرفتاری جهت اخذ اعترافات اجباری بوده و توسط بازجوها به بازداشت اعضای خانواده و دوستان و همچنین آزار مادرش در زندان تهدید شده و تحت فشار روحی روانی شدید قرار گرفته است.

یکی از نزدیکان این فعال مدنی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “یاسمن آریانی و مادرش منیره عربشاهی پس از بازداشت ابتدا به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند و طی همان روز یاسمن آریانی به زندان قرچک ورامین منتقل شده و پس از انجام مراحل اداری توسط پلیس امنیت اخلاقی جهت بازجویی به سلول انفرادی بازداشتگاه وزرا بازگردانده شد. منیره عربشاهی نیز پس از بازداشت و انتقال به بازداشتگاه وزرا ابتدا به قرنطینه زندان قرچک و پس از ۴ روز به بند ۷ این زندان منتقل شده بود.”

به گفته منبع نزدیک به خانواده این شهروندان، این دو تن پس از آخرین انتقال یاسمن آریانی به زندان قرچک به بند ۵ این زندان منتقل شده‌اند و هم اکنون در این محل که عمده ساکنین آن را اتباع خارجی تشکیل می دهند نگهداری می شوند.

لازم به یادآوری است بازداشت یاسمن آریانی، به روز چهارشنبه ۲۱ فروردین‌ماه باز می گردد، او در این تاریخ توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شده بود.

ماموران نیروی انتظامی، با در دست داشتن حکم جلب خانم آریانی و حکم ورود و تفتیش منزل از دادسرای کرج، به منزل وی وارد شده و پیش از بازداشت، منزل پدری او را نیز مورد تفتیش قرار داده و ضمن اینکه رفتار نامناسبی با پدر خانم آریانی داشتند تعدادی از لوازم شخصی ازجمله تلفن همراه او را ضبط کردند.

گفته می‌شود مامورین در حین بازداشت خانم آریانی حکم جلب مادرش خانم عربشاهی را نیز همراه داشتند با این حال به دلیل عدم حضور وی موفق به بازداشت نشده بودند.

یک روز پس از بازداشت خانم آریانی، منیره عربشاهی، مادر این فعال مدنی نیز پس از مراجعه جهت پیگیری وضعیت فرزندش به بازداشتگاه وزرا بازداشت شد. منیره عربشاهی پس از اعزام به دادسرای مقدسی طی تماسی با خانواده از انتقال خود به زندان قرچک ورامین خبر داده بود.

اتهامات عنوان شده توسط دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران (دادسرای ارشاد) علیه منیره عربشاهی “تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد از طریق تبلیغ و کشف حجاب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” عنوان شده است. در ارتباط با مصادیق و دلایل انتساب اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور اطلاع دقیقی در دست نیست.

علیرغم صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی خانم عربشاهی کماکان در بازداشت و در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد.

گفتنی است روز پنجشنبه سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی خواست که به آزار، تهدید، بازداشت و حبس مدافعان حقوق زنانی که به صورت مسالمت‌آمیز نسبت به قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند پایان دهند و مدافعان حقوق زنانی که بر این اساس بازداشت شده‌اند را فورا و بدون قید شرط آزاد کنند. این سازمان طی این بیانیه ضمن اشاره به حکم صادره علیه نسرین ستوده، محکومیت ویدا موحد و بازداشت اخیر یاسمن آریانی و منیره عربشاهی به نقش جامعه بین‌الملل از جمله اتحادیه اروپا در واداشتن مقامات ایرانی به لغو حجاب اجباری اشاره کرده بود.

لازم به یادآوری است یاسمن آریانی پیش از این در تاریخ ۱۱ مردادماه ۹۷، در جریان “اعتراضات سراسری مردادماه در تهران، در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” همراه با حدود ۵۰ تن دیگر از معترضین توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان‌های تهران بزرگ و قرچک ورامین منتقل شده بود.

وی به همراه سایر زنان بازداشت شده در این پرونده اواخر مهرماه سال گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شده و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

یاسمن آریانی نهایتا در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال گذشته همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزادشده بود