مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با تقدیر از اساتیدی چون بهرام بیضایی، حمید سمندریان، داوود رشیدی، نصرت کریمی … برگزار شد.

شهروند ۱۲۲۸  پنجشنبه  ۷ می  ۲۰۰۹


 بهرام بیضایی

ایسنا: مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با تقدیر از اساتیدی چون بهرام بیضایی، حمید سمندریان، داوود رشیدی، نصرت کریمی … برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه ۱۲ اردیبهشت‌ماه و همزمان با روز معلم در تالار اصلی مجموعه تئاتر‌شهر برگزار شد، ۱۰ تن از اساتید باسابقه تئاتر تقدیر شدند.

محمد رحمانیان و حمید امجد به ‌نمایندگی از شاگردان بهرام بیضایی از این استاد و هنرمند تقدیر کردند.

امجد در سخنان کوتاهی گفت: شاگردی بهرام بیضایی نیازی به دانشگاه ‌رفتن ندارد. او بیش از ۵۰ سال است که می‌نویسد و پژوهش می‌کند و واژگانی را مرسوم کرده که امروزه ما به راحتی به کار می‌بریم. به‌عنوان یکی از انبوه شاگردان او زیبایی‌شناسی زیستن را از بیضایی آموختم و سال‌ها می‌توانم بیاموزم.

سپس محمد رحمانیان هم با درود به روح بزرگ رضا سید‌حسینی و با اشاره به آخرین نوشته بهرام بیضایی "نوروز‌نامه" که در اسفند ۸۷ منتشر شد گفت: دراین مطلب بهرام بیضایی برای درختان فریاد می‌زند. او از اتفاقات عجیبی که برای درختان رخ داده گلایه می‌کند. بیضایی در تمام زندگی‌اش همواره فریاد زده از قطع درختان این مملکت. کمدی دیگر این است که ما از استادی تقدیر می‌کنیم که ۳۰ سال است تدریس نکرده!

سپس بهرام بیضایی که برای ارایه‌ی جایزه اکبر رادی به این مراسم دعوت شده بود، در سخنانی گفت: از برگزاری این تقدیر غافلگیر شدم. به نام رادی به این مراسم دعوت شدم؛ به ‌نام معلمی که بین ما نیست و نمی‌دانستم چنین مراسمی برگزار می‌شود. ما در جشنواره‌ی دانشجویی هستیم و معلمی میان ما غایب است، تمام این لطف و محبت‌ها را نثار اکبر رادی می‌کنم.

این کارگردان در بخش دیگری از مراسم به هنگام ارائه جایزه اکبر رادی خطاب به دانشجویان برگزیده، گفت: امیدوارم کسانی که این جایزه را می‌گیرند قدر نام رادی را بدانند، ای کاش تصاویر رادی پخش نمی‌شد، چون هنوز نتوانسته ‌ام مرگ‌اش را باور کنم. این مرگ با آنچه او می‌نوشت زیر سئوال است.

حمید سمندریان دیگر استادی بود که توسط همسرش هما روستا و شاگردش پیام دهکردی تقدیر شد.

سمندریان گفت: از من بهتر، پرسابقه‌تر و مطلع‌تر بسیار وجود دارند که باید از آنان تقدیر می‌شد و من این تشویق و گل را نثار آنان می‌کنم. کسانی که بسیار به این مملکت خدمت کرده‌اند و تلاش‌هایشان درجایی منعکس نشده و این مشکلی است.

هما روستا نیز در جملات کوتاهی گفت: ایشان معلم من بوده و در زندگی هم همسر من است. بسیار از او سپاسگزارم/

هم‌چنین جواد ذوالفقاری و ماندانا کریمی از نصرت ‌الله کریمی دیگر استاد تئاتر تقدیر کردند.

کریمی که به‌ علت شرایط جسمانی نتوانست در این مراسم حاضر شود، پیام کوتاهی را نوشته بود که توسط دخترش ماندانا کریمی قرائت شد.

سپس ذوالفقاری گفت: از من خواسته شده از استاد گریم، بازیگری، ساخت عروسک، کارگردانی، انیمیشن و … تقدیر کنم. بزرگترین وجه استادی نصرت کریمی، استاد زندگی ایرانی‌ بودن است.

سهراب سلیمی و ایرج راد هم از داوود رشیدی تقدیر کردند.

رشیدی گفت: بسیاری تولد تئاتر را در یونان باستان می‌دانند، اما تئاتر از همان زمانی که دنیا خلق شد متولد شده است.

خسرو خورشیدی طراح صحنه و دیگر استاد تئاتر هم توسط امیر‌ اثباتی و فریدون علی‌یاری تقدیر شد.

محمدرضا خاکی هم با تبریک روز معلم از عباس جوانمرد دیگر هنرمند باسابقه تئاتر تقدیر کرد.

خاکی او را یکی از اساتید برجسته تئاتر توصیف کرد که نقشی غیرقابل انکار در پایه‌ریزی جریان‌های مهم تئاتر داشته و یکی از جدی‌ترین گروه‌های تئاتری را پایه‌گذاری کرده است.

عباس جوانمرد هم در سخنان کوتاهی گفت: افتخار داشتم که در آخرین روزهای این جشنواره دو نمایش را ببینم. شاهد ذوق‌های بسیار، توانایی‌ها، علاقه و امید بسیار جوانان بودم. اما همان‌گونه که سال‌ها پیش در مراسم بزرگداشتم گفتم، دیدگاه کلی ما باید این باشد تا سرپناه و امیدی برای این ناامیدان درست کنیم. متاسفانه یک سال و نیم است در انتظار عملی‌شدن این وعده‌ها هستیم. امروز شاهد بروز بهترین استعداد‌هایی هستیم که با پیشروترین هنرمندان مقابله می‌کنند. اما زمانی که از این دانشجویان درباره‌ی اجرای عمومی نمایششان پرسیدم، پاسخی که دادند دل مرا شکست. چون گفتند هیچ معلوم نیست. اگر لحظه‌ای درنگ کنیم، می‌بینیم چه امید ژرفی در نگاه آنان وجود دارد. در شلوغ‌ترین ساعات روز و با وجود مشکلات بر سر تمرین حاضر می‌شوند اما آیا فقط به امید هیچ خیلی بی‌انصافی است؟

در ادامه این مراسم محمد چرم‌شیر و نادر برهانی‌مرند هم از خسرو حکیم‌رابط تقدیر کردند.

حکیم‌رابط گفت: نمی‌دانستم که می‌توان دراین برنامه سخن گفت، فکر می‌کردم نیم‌سکه به ما می‌دهند و می‌رویم! اما اجازه داده‌اند به عنوان معلمی که ۶۰ سال تدریس کرده ‌ام، کمی درباره‌ی دنیای معلمی بگویم. معلم برتیغه باریکی حرکت می‌کند که میان برزخ و جهنم است و نوعی هنر است. در عین ریاضت سخت و رنج فراوان، شیرینی لحظات هنرمندانه هم دارد. همواره در این سال‌ها اندیشیده ‌ام بهترین سکوی پرش دانشجوی هنر، بنیه نیروی انسانی آنهاست.

سعید پور‌صمیمی هم توسط رضا بابک و پرویز پورحسینی تقدیر شد.

پورصمیمی عنوان کرد: متاسفانه معلم نیستم و دانشجو هم نیستم. اما خوشحالم که امروز اینجا هستم. تقارن گرامیداشت اساتید با مراسم اختتامیه جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی اتفاق خجسته‌ای است و مهم این است که بتوانیم دانشمان را به نسل بعد منتقل کنیم.

در ادامه این مراسم بهزاد قادری جوایز بخش پژوهش و ترجمه را اهدا کرد.

او هم در سخنانی خاطر‌نشان کرد: سخت است در روزگاری که دیگر رادی نیست، از او بگویم و دغدغه‌ای که برای جوانان این مملکت داشت که هم بنویسند و هم به نظریه‌پردازی توجه کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ مراسم محمودرضا رحیمی، کارگردان نمایش «سیدروماک» به عنوان کارگردان برگزیده در بخش مدرسان انتخاب شد که به ‌دلیل حضور در کلاس‌های درس‌ خود در تنکابن دستیار او جایزه را گرفت.

هم‌چنین لوح سپاسی به معاونت فرهنگی ـ آموزشی وزارت علوم اهدا شد که به‌دلیل غیبت خرم‌شاد، نماینده او خواجه‌سروی این لوح‌ تقدیر را از داوود رشیدی دریافت کرد.

در بخش دیگری از این مراسم برنامه موسیقی در نقد مشکلات جشنواره و شوخی با داوران اجرا شد.

سپس بیانیه‌ هیات داوران بخش نمایشنامه‌نویسی توسط محمد رحمانیان قرائت شد و محمد رضایی‌راد نیز بیانیه هیات داوران بخش مسابقه صحنه‌ای را ارائه کرد.

تمام میهمانان خارجی شرکت‌کننده در جشنواره تقدیر شدند.

اجرای گزیده‌ای از آثار شرکت‌کننده در جشنواره و همین‌طور پخش تیزرهای جشنواره از دیگر بخش‌های این مراسم بود که اجرای آن را علیرضا خمسه برعهده داشت.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور هنرمندان دیگری هم‌چون کوروش نریمانی، سیامک احصایی، هادی مرز‌بان، هوشنگ قوانلو، ایوب آقاخانی، جعفر والی، هرمز هدایت، حسین مسافرآستانه، آزیتا حاجیان، رویا نونهالی، اصغر همت وبرگزار شد که همه این هنرمندان با حضور در صحنه بخش‌هایی از اهدای جوایز را برعهده داشتند.