شهروند آرش عزیزی: ساحل شهر تاریخی لوننبرگِ نوا اسکوشیا کمتر این قدر شلوغ و پرجمعیت می‌شود. آن هم در این فصل سال و آن هم صبح خیلی زودِ روز شنبه، سر طلوع آفتاب.

شنبه‌ی هفته‌ی گذشته اما هر شنبه‌ای نبود. در این روز در میان دست زدن هزاران نفر از حضار و بلند شدن صدای بوق ده‌ها قایق کوچک، کشتی ۴۳ متری «بلونوز ۲»، از مشهورترین کشتی‌های کانادا، پس از دو سال بازسازی، در اسکله‌ی لوننبرگ به آب انداخته شد. یعنی درست همان جایی که بلونوز اولیه ۹۰ سال پیش به آب انداخته شد.

روند بازسازی این کشتی معروف دو سال طول کشید و ۱۵/۹ میلیون دلار خرج داشت. اتاوا ۴/۹ میلیون دلار از این مقدار را فراهم کرد و بقیه‌ی آن ‌را دولت استانیِ ان دی پی داد. داریل دکستر، نخست‌وزیر استان، از جمله حضار روز شنبه بود.

در میان هزاران نفر از سایر اهالی حاضر، چارلز تنر یک ویژگی مهم داشت. این مرد ۹۲ ساله تنها کسی بود که در کشتی بلونوز اصلی کار کرده بود. تنر در آن هنگام ۱۹ ساله بود و ماهیگیری در «گرند بنکز» را به خاطر می‌آورد.

خبرنگار شهروند در اوایل تابستان امسال به لوننبرگ سفر کرد و از روند بازسازی این کشتی دیدن کرد. در ضمن با بازدید از موزه‌ی ماهیگیریِ شهر از تاریخ بلونوز ۱ و ۲ با خبر شدیم.

بلونوز ۲ اولین بار در سال ۱۹۶۳ به دست خانواده‌ی اولندِ هالیفکس ساخته شد. هدف از آن تبلیغ مارکِ آبجوی خانوادگی‌شان بود. بلونوز اصلی البته کشتی مخصوص مسابقه و ماهیگیری بود. آن کشتی برنده‌ی بسیاری از مسابقات جهانی بود و از سریع‌ترین و بهترین کشتی‌های جهان در نوع خود به حساب می‌آمد. بلونوز اولیه در توفانی در دریای کارائیب غرق شده بود و همین خانواده‌ی اولند را به ساختن کشتی دومی وا داشت.

«بلونوز ۲» نقش سفیر استان را خواهد داشت و به سراسر جهان سفر خواهد کرد.