آمریکا در حال کمک‌رسانی و بررسی اوضاع است

صدای امریکا: حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان، باعث آتش گرفتن آن‌ها شده است. گزارش‌ها حکایت از احتمال غرق شدن یکی از نفت‌کش‌ها دارد و خدمه هر دو نفت‌کش تخلیه شده‌اند.

نفتکش فرونت آلتر از امارات عربی متحده به سوی تایوان و نفتکش کوکوکا کاریجس از عربستان سعودی به سوی سنگاپور در حرکت بودند.

هنوز دلیل آتش گرفتن این نفتکش‌ها مشخص نیست، اما براساس برخی گزارش‌ها به آن‌ها «حمله» شده است. سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا، با اعلام این‌که از «گزارش حمله» به این نفتکش‌ها آگاه است، خبر داد که این نیرو مشغول امدادرسانی به این دو نفتکش است. انتشار خبر انفجار در این نفتکش‌ها باعث بالا رفتن قیمت نفت هم شد.

ماه گذشته هم چهار نفتکش در آب‌های بندر فجیره در امارات متحده عربی مورد حمله قرار گرفته بودند. مقام‌های ایالات متحده، امارات و عربستان سعودی پیشتر گفته بودند که این حمله‌ها به احتمال زیاد از سوی جمهوری اسلامی یا گروه‌های وابسته به آن در منطقه انجام شده است.

ایالات متحده همچنین می‌گوید که ایران با گروه های نیابتی و شورشی خود مثل حوثی های یمن، در خاورمیانه بی ثباتی ایجاد می کند.

ساعاتی بعد از حمله به دو نفتکش در دریای عمان که باعث آتش سوزی آنها شد، کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده در حال کمک‌رسانی و بررسی اوضاع است.

به گزارش بلومبرگ، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه ۲۳ خرداد در یک ایمیل نوشت: «ما از گزارش‌های مربوط به وقوع یک حمله به کشتی‌ها در خلیج عمان آگاه هستیم.»

مدارک مربوط به دست داشتن «یک دولت» در حمله فجیره به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است. جمهوری اسلامی هرگونه ایفای نقش در این حملات را قویا رد کرده است.

ایالات متحده می گوید که ایران با گروه های نیابتی و شورشی خود، از جمله حوثی های یمن، در خاورمیانه بی ثباتی ایجاد می کند.

اتحادیه اروپا در پی حادثه دریای عمان خواستار خویشتنداری در منطقه شد 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به وقوع انفجار در دو تانکر نفتکش در دریای عمان خواستار خویشتنداری همه کشورهای منطقه شد. او پنج‌شنبه ۲۳ خرداد در بروکسل تأکید کرد: « این منطقه به هیچ عامل دیگری که موجب بی‌ثباتی و تنش بیشتر شود نیاز ندارد». موگرینی از همه کشورهای منطقه خواست خویشتندار باشند و از تحریک یکدیگر پرهیزکنند. دو نفتکش بزرگ صبح پنج‌شنبه در نزدیکی تنگه هرمز دچار سانحه شدند. علت این سانحه دو انفجار احتمالأ ناشی از حمله به این نفتکش‌ها بوده است

ناوگان پنجم آمریکا در حال کمک

رویترز به نقل از ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین، اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور پیام “وضعیت اضطراری” این دو نفتکش را دریافت کرده‌اند. مقام‌های ناوگان پنجم آمریکا گفته‌اند که در نزدیکی محل حادثه و در حال کمک هستند. جوشوا فری، یکی از مقام‌های آمریکایی در بحرین، ضمن تأیید این خبر گفت: «ما از حمله به این دو نفتکش آگاه شده ‌ایم و این پیام‌ها را به صورت جداگانه در ساعت‌های شش و ۱۲ دقیقه و هفت صبح دریافت کرده‌ایم.»

افزایش قیمت نفت

گزارش‌ها حاکی از واکنش سریع بازار نفت به حمله احتمالی علیه دو نفتکش در دریای عمان است. در پی این حادثه قیمت نفت خام به نسبت روز گذشته سه و نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه گذشته دو نفتکش عربستان سعودی، یک نفتکش امارات متحده عربی و یک نفتکش نروژ در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی در آب‌های عمان بر اثر انفجار خسارت‌های سنگینی دیدند. پس از این انفجارها انگشت اتهام متوجه جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن شد. ایران اما نقش خود در این حادثه را رد کرد و آن را “مشکوک” خواند.

پنجشنبه گذشته نیز امارات متحده عربی، عربستان سعودی و نروژ نتایج تحقیقات خود درباره حمله به این چهار نفتکش را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، یافته‌های کارشناسان حاکی از آن است که این “عملیات خرابکارانه” بخشی از یک طرح “ماهرانه و هماهنگ” بوده که به احتمال زیاد توسط یک عامل دولتی انجام شده است.