جمعه بعد از ظهر بود که داشتم به طرف خانه برمی گشتم و برای آخر هفته برنامه ریزی می کردم که به یک باره درد مهیبی سراسر وجودم را فرا گرفت خوشبختانه به گاراژ خانه رسیده بودم و خودم را به سختی به در منزل رساندم و از همسرم خواستم مرا به اورژانس بیمارستان برساند از آنجا که هدف این نوشتار اطلاع رسانی از نوع سرویس دهی در اورژانس بیمارستان است لذا داستان شخصی را در همین جا خاتمه داده و به اطلاع می رساند که بعد از ۳ شب بستری در بیمارستان مجدد به حالت عمودی به منزل برگشتم.

نکته ای که بسیار توجهم را جلب نمود نوع پذیرش در اورژانس بود. آنها از هر بیمار در بدو ورود می خواستند علت و نوع بیماری یا جراحت خود را توضیح دهد، سپس بر اساس درجه  اولویت، آنها را طبقه بندی نموده و پذیرش می کردند مثلا بیمارانی که مشکوک به سکته قلبی/مغزی یا حساسیت های شدید دارویی بودند بلافاصله به بخش کمک های فوری منتقل می شدند و آنهایی که تب بالا یا سوختگی جزیی یا جراحت سطحی داشتند در صف دیگری منتظر رسیدگی پزشکی بودند.

جالب است بدانید این روش از بیمارستانهای صحرایی زمان جنگ ” ناپلئون” کپی برداری شده.  در آن زمان جراح حاذقی برای کاهش مرگ و میر سربازان روشی را ابداع کرد که به “ترایاژ” معروف شد و خدمات جراحی و پزشکی بر اساس زمان ورود نبود، بلکه مهم اولویت و درجه شدت جراحت یا بیماری بود. تمام این توضیحات در زمانی که در صف انتظار بودم روی صفحه تلویزیون برایم پخش می شد و برایم جالب بود که چطور از روش های قدیمی ولی کارساز می توان بهره مناسب جست و از این روش الگوبرداری کردم تا در کار خودم نیز از آن استفاده بهینه نمایم.

در طول زمانی که بستری بودم به اطلاعات و آمار جالب تری نیز دسترسی پیدا کردم که با شما خوانندگان محترم آن را به اشتراک می گذارد:

۱- مدت انتظار در اورژانس بیمارستان های انتاریو تا زمان ویزیت شدن توسط اولین پزشک حدود ۱.۶ ساعت است.

۲- برای مراجعینی که از جراحت یا بیماری مهلکی رنج نمی برند حدودا بعد از ۲.۶ ساعت کارهای اولیه خاتمه یافته و پزشک تشخیص می دهد که نیازی به بستری شدن نیست. معمولا حدود ۸۳ درصد این نوع مراجعان قبل از ۴ ساعت از بیمارستان ترخیص می شوند.

۳- برای مراجعینی که از بیماری یا مصدومیت شدیدتری رنج می برند و نیاز است آزمایشات بیشتری روی آنها تحقق یابد حدودا بعد از ۴.۱ ساعت کارهای اولیه و نهایی انجام شده و پزشک تشخیص می دهد که نیازی به بستری شدن نمی باشد. معمولا ۹۳ درصد این نوع مراجعان تا ۸ ساعت اول از بیمارستان ترخیص می شوند.

۴- و اما مراجعینی که وخامت حالشان جدی است معمولا ۱۶.۸ ساعت در بخش اورژانس نگهداری می شوند تا اقدامات اولیه انجام و بیمار را برای پذیرش در بخش مربوطه آماده کنند. البته ۳۳ درصد از این نوع مراجعین بنا به وضعیت حادشان در ۸ ساعت اول به بخش منتقل می شوند و آماده می گردند تا مورد عمل جراحی قرار گرفته یا از مشورتهای پزشکی مکمل بهره ببرند.

مورد جالب دیگری که توجه مرا به خود جلب کرد آن بود که در بدو ورود همه اطلاعات شخصی مرا نیز اخذ کردند از آن جمله آدرس ایمیل بود و در تمامی این ۳ شبی که تحت مراقبت های ویژه بودم ۱۹ مورد آزمایش (نوار قلب- آزمایش خون – سونوگرافی…..) انجام گرفت که تمامی آنها برای نگارنده و پزشکان معالج (خارج بیمارستان ) ایمیل شده بود.

گذشته از بحث و گفتگوهایی که پیرامون بیمه اوهیپ است به نظر می رسد که واقعا بسیار کارا عمل نموده و بایستی به داشتن آن افتخار کرد. البته فراموش نباید کرد که اوهیپ همه چیز را هم پوشش نمی دهد و بایستی برای پوشش دارو- دندانپزشکی و خدمات پیراپزشکی از بیمه های مکمل بهره جست.

سلامت و پایدار و سربلند باشید

Tri·age (in medical use) the assignment of degrees of urgency to wounds or illnesses to decide the order of treatment of a large number of patients or casualties.

Health Quality Ontario, TIME SPENT IN EMERGENCY DEPARTMENTS

https://www.hqontario.ca/System-Performance/Time-Spent-in-Emergency-Departments