شهروند- یکم جولای روز کانادا نامیده می شود و در تمام استان های کانادا این روز تعطیل رسمی است.  این روز سالگرد تصویب قانون بریتانیایی آمریکای شمالی در تاریخ اول ژوئیه سال ۱۸۶۷ است و به موجب آن، چهار استان کبک، انتاریو، نووااسکوشیا، و نیو برانزویک متحد شدند و کشور کانادا را تشکیل دادند.

سالگرد این روز هر ساله در روز اول ماه ژوئیه در سراسر کانادا و از سوی کانادایی‌ها، در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. حدود ۵۰۰ سال پیش فرانسویان وارد این سرزمین شده و در ایالت فعلی کبک ساکن شدند. سپس انگلیسی‌ها این سرزمین را فتح کردند و در سه منطقه (استان‌های فعلی انتاریو، نووااسکوشیا، و نیوبرانزویک) ساکن شدند.

در آن زمان بیش از ۶۰ هزار فرانسوی در ایالت فعلی کبک ساکن بودند. پس از جنگ های بی شمار و به‌ دنبال پیروزی امپراتوری بریتانیای کبیر بر فرانسه، مناطق مستعمره نشین کبک و انتاریو، تحت عنوان استان کانادا و در قلمرو امپراتوری بریتانیای کبیر قرار گرفت.

استان‌های کانادا، نووااسکوشیا، و نیو برانزویک در واقع استان‌های متعلق به بریتانیای کبیر در آمریکای شمالی بودند. در سال ۱۸۶۷، به همت سر جان مک دانلد، اولین نخست وزیر کانادا، پارلمان بریتانیا حکمی را وضع کرده و به تایید ملکه ویکتوریا رسانید. بر این اساس، استان کانادا، مجموعه استان‌های فعلی کبک و انتاریو، نوااسکوشیا و نیوبرانزویک به هم پیوستند تا هسته اصلی کشور کانادا را شکل دهند. در پی این شکل‌گیری استان کانادا به دو استان کبک و انتاریو تقسیم شد و در مجموع هر چهار استان، کشور کانادا را به وجود آوردند.

در همان زمان قانون اساسی کانادا که در آن هنگام British North American Act بود و بعدها Constitution Act خوانده شد، تعیین شد و در تاریخ اول ژوئیه ۱۸۶۷ در پی امضای ملکه ویکتوریا، به اجرا درآمد.

از سال ۱۸۶۸، همه ساله کانادایی‌ها در روز اول ژوئیه، سال‌روز تشکیل کانادا را جشن می‌گیرند. کانادایی های سراسر دنیا هم در این جشن شریک اند و برای همگان این روز، روز بسیار مهمی به شمار می آید. کسانی که در استانهای انتاریو و کبک ساکن هستند فرصت این را دارند که برای جشن روز کانادا به پایتخت این کشور، اتاوا، بروند و شاهد مراسم ویژه ی این روز در شهر اتاوا باشند.  

روز کانادا در تورنتو در مکان های مختلف و به شیوه های گوناگون برگزار می گردد و مهمترین آن آتش بازی دان تاون تورنتو است که هرسال تعداد زیادی از شهروندان را به خودش جلب می کند. البته مراسم آتش بازی در نقاط مختلف شهر برگزار شده و قابل مشاهده است. همچنین در روز ملی کانادا مانور هوایی انجام می شود که در بیشتر نقاط تورنتو از بام خانه ها قابل مشاهده است.