آزار و اذیت خانواده ستوده را متوقف کنید

نزدیک به صد نویسنده و شخصیت فرهنگی جهان با امضای نامه سرگشاده انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی نسرین ستوده، وکیل در حبس، و دیگر زندانیان سیاسی در ایران شدند.

نسرین ستوده

در نامه سرگشاده‌ای که در سایت انجمن قلم آمریکا منتشر شده است، حدود صد نویسنده و شخصیت فرهنگی در جهان خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نوشتند که خواستار«آزادی فوری و بدون قید و شرط» نسرین ستوده نویسنده، وکیل، و فعال حقوق بشر، هستند.

در این نامه همچنین با اشاره به زندانی بودن خانم ستوده در زندان اوین پس از دفاع از زنان زندانی معترض به حجاب اجباری، آمده است که او در نتیجه اعتصاب غذا در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و باید هرچه سریعتر آزاد شود تا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

امضاءکنندگان این نامه به مسدود شدن حساب بانکی خانواده خانم ستوده و همچنین بازداشت دختر ۲۰ ساله این وکیل زندانی توسط ماموران امنیتی نیز اشاره و تاکید کردند که از جمهوری اسلامی می‌خواهند «آزار و اذیت خانواده ستوده را متوقف کند.»

همچنین در بخش دیگری از این نامه، آمده است که امضاءکنندگان «خواستار آزادی کلیه زندانیان سیاسی» هستند. در ادامه همچنین با اشاره به این که این زندانیان در معرض اثرات شیوع کرونا قرار دارند و از امکانات پزشکی محروم هستند، عنوان شده است که این موضوع «ناقض ابتدایی‌ترین حقوق بشر آنها است.»

اگرچه این نامه سرگشاده با حدود صد امضاء منتشر شده است، اما تا کنون بیش از ۵ هزار نفر آن را امضاء کرده‌اند.

در حالی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، و عدم وجود شرایط بهداشتی مناسب در زندانها، مقامات ایرانی تعدادی از زندانیان را آزاد کردند، یا به مرخصی فرستادند، ولی اکثر زندانیان سیاسی همچنان در بند هستند و تعدادی از آنها نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند.

نسرین ستوده، که به خاطر دفاع از زندانیان سیاسی، توسط جمهوری اسلامی به اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» به ۳۳ سال زندان محکوم شده و زندانی است، از ۲۱ مرداد ماه امسال در اعتراض به بدرفتاری جمهوری اسلامی با زندانیان و عدم رعایت حقوق آنها، اعتصاب غذای خود را شروع کرد. خانم ستوده بعد از شش هفته، در تاریخ ۵ مهر به اعتصاب غذای خود پایان داد.

بر اساس حکم مقامات قضایی ایران، نسرین ستوده پس از گذراندن ۱۲ سال از حکم ۳۸ سال حبس خود، به صورت «مشروط» آزاد می‌شود. این حکم به اتهام «تشویق فساد، فحشا، و فراهم آوردن موجبات آن» علیه نسرین ستوده صادر شده است.

چندی پیش نیز همزمان با زندانی شدن دوباره خانم ستوده، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار توئیتی به مناسبت روز جهانی زنان، ضمن اشاره به «نسرین ستوده» وکیل زندانی در ایران، با «زنان شجاع» ایرانی ابراز همبستگی کرد و نوشت: «من، در این روز جهانی زنان، با نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر ایرانی زندانی، اعلام همبستگی می‌کنم. همان‌گونه که او گفته است: تلاش‌های بی‌امان زنان سرانجام ثابت کرد که، فارغ از حمایت یا مخالفت با آنها، دیگر نمی‌شود زنان را نادیده گرفت.»

پیشتر دفتر امور زنان وزارت خارجه آمریکا نیز با اعلام حمایت و ابراز نگرانی عمیق از سلامتی نسرین ستوده از رژیم ایران خواست این وکیل حقوق بشر زندانی و همه زندانیان سیاسی که به ناحق بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

صدای امریکا