اگر صاحب خانه هستید قادرید (با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق منازل با وام بانکی خریداری می شود لذا خرید بیمه از طرف بانک الزام خواهد بود) منزل خود را بیمه آتش سوزی به همراه خطرات تبعی نمایید. چون بیمه نامه یک سند حقوقی است و از پیچیدگی های خاصی برخوردار است، لذا لازم است یا از توان یک بروکر بهره مند گردید و یا مستقیم با کارشناس بیمه وارد مذاکره شوید.

مهمترین مواردی که نیاز است از آن اطلاع داشته باشید آن است که چه مواردی قابلیت بیمه پذیری دارد و چه مواردی در زمره استثناء خواهد بود.

در بیمه های منازل مسکونی کل بنا و اسباب و اثاثیه به همراه ۱-۲ میلیون دلار مسئولیت جامع مکانی بیمه خواهد شد البته ناگفته نماند که اشجار و استخر و حصاربندی دورخانه هم بیمه هستند. از نظر بروکر و کارشناس بیمه همه این موارد بر اساس قیمت بازسازی بیمه می شود به این معنی که در صورت خسارت مبنای محاسبه قیمت جایگزین نو به جای کهنه است و هیچ استهلاکی از بنا کسر نمی گردد. (البته در اکثر موارد بازسازی بایستی با مصالح مشابه و همان نقشه بنای قبلی و در همان زمین تحقق یابد).

۱-اطلاعاتی که بر اساس آن نرخ و حق بیمه محاسبه می شود عبارتند:

سال ساخت خانه – متراژ کل بنا –  مورد استفاده چند خانوار(یک یا دو) – نوع بنا (بنگلو- دو طبقه و غیره)- نوع فوندانسیون (بتون- سنگ- آجر- با بیسمنت)-  آیا بنا دارای بیسمنت تکمیل شده است یا خیر-  نوع دیوارها و سقف – نوع کف – تعداد آشپزخانه و درجه لوکس بودن آن-  تعداد حمام  و دستشویی- نوع سقف بیرونی خانه ( شیروانی با آسفالت یا صاف و بتونی)- تعداد و نوع گاراژ و در خاتمه امکان سهل و آسان دسترسی به خانه از طریق جاده – خیابان و یا راه باریک.

۲-خطرات و حوادث بیمه پذیر:

برخورد جسم خارجی با خانه اعم از اتومبیل/ موتور/ هواپیما و قطعات منفصله از آسمان، آتش سوزی بر اثر اتصالات برق و ادوات برقی، انفجار، دودزدگی- هر گونه آتش سوزی و اثرات صاعقه و برق زدگی-  هر گونه شورش- اغتشاش و بلوا که باعث خسارت به خانه شود. دزدی و خسارات ناشی از آن. اگر هر یک از وسایل خانه در حین حمل و نقل آسیب ببیند،  هر گونه عملیات خرابکاری و شیطنت که توسط افراد ثالث باعث خسارت به خانه شود، خسارت آبدیدگی که بر اثر شکست لوله یا باز ماندن شیر آب و یا برگشت آبهای کثیف و آلوده از فاضلاب شده باشد. هر گونه خسارت بر اثر باد و طوفان توسط شرکت بیمه قابلیت پرداخت خواهد داشت.

۳-استثناء در بیمه منازل مسکونی:

سیل در زمره استثناء در بیمه منازل مسکونی طبقه بندی می شود. البته از چند سال پیش شرکت های بیمه با دریافت حق بیمه کمی تعریف دیگری برایش تعیین نمودند و به نوعی خسارتش را می پردازند. البته این مربوط به همه شرکت های بیمه نمی شود. 

رانش زمین از آن جمله زلزله و بهمن هم بیمه نیست. خسارات وارده بر اثر یخ زدگی لوله های داخل خانه بیمه نمی باشد و کلا خسارات یخ زدگی در خارج خانه هم استثناء محسوب می گردد. خسارات وارده بر اثر موش- کرم زدگی – راکون و حیوانات موذی بیمه نیست.  

اگر خانه بیش از ۳۰ روز خالی از سکنه باشد خسارتش را بیمه نمی پردازد.  هر گونه اموالی که غیرقانونی تصاحب شده باشد و یا خسارتی که توسط اعمال خلاف قانون به ملک وارد شود بیمه نمی باشد. در خاتمه خسارات وارده اگر بر اثر جنگ، تروریسم و انفجارات اتمی باشد نیز در زمره استثناء است.

برای اطلاع بیشتر از موارد بیمه پذیر در منازل مسکونی با بروکر خود مشورت فرمایید. شاد و سربلند و سلامت باشید.