صدای امریکا: دولت برزیل پیشنهاد اعضای گروه هفت برای اعطای دست‌کم ۲۰ میلیون دلار به این کشور را به منظور مهار آتش‌سوزی در جنگل‌‌های آمازون رد کرد.

به گزارش رویترز، این پیشنهاد در جریان اجلاس سران گروه هفت در فرانسه از سوی امانوئل ماکرون ارائه شده بود. رئیس جمهوری فرانسه گفته بود سران هفت اقتصاد برتر جهان برای کنترل آتش‌سوزی جنگل آمازون ۲۲ میلیون دلار کمک مالی به برزیل اهدا می‌کنند.ماکرون اضافه کرده بود که نیروهای نظامی فرانسه هم آماده کمک برای خاموش کردن آتش هستند.

با این حال برزیل اعلام کرده است که این کمک را نخواهد پذیرفت. پیشتر ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راستگرای برزیل، همتای فرانسوی خود را متهم کرده که با صحبت از این که آتش سوزی در جنگل های آمازون باید در صدر دستور کار گروه هفت قرار بگیرد، «ذهنیت استعماری» خود را آشکار کرده است.

آمازون که حدود ۲۰ درصد از اکسیژن کره زمین را تولید می کند به «ریه های زمین» شهرت دارد و در کاهش روند گرمایش زمین نقشی حیاتی دارد.

جنگل‌‌های آمازون دچار یک آتش سوزی گسترده شده است و بر اساس گزارش‌های موسسه پژوهش‌‌های فضایی برزیل، در هر دقیقه مساحتی بیش از یک و نیم برابر یک زمین فوتبال از آن نابود می شود.