باربی های رزا پارکز و سَلی راید به مناسبت روز برابری زن در آمریکا وارد بازار شد. شرکت تولید کننده عروسک‌‌های باربی دو عروسک الهام‌‌گرفته از «رزا پارکز» و «سَلی راید» دو زن تاریخ ساز آمریکایی، را ارائه داده است.

نام‌های رزا پارکز، فعال آمریکایی، و سَلی راید به ترتیب به عنوان «مادر جنبش حقوق مدنی مدرن» و «نخستین زن و جوان‌ترین فضانورد آمریکایی» (تا آن زمان) در تاریخ ثبت شده است.

همراه هر یک از این عروسک‌‌ها دفترچه‌‌ای است که در آن در مورد دستاوردهای این زنان توضیح داده شده است. این عروسک‌های باربی در روز برابری زنان در آمریکا وارد بازار می شوند و سازندگان آن امیدوارند بتوانند الهام‌‌بخش دختربچه‌‌ها باشد. در روز بیست و ششم ماه اوت سال ۱۹۲۰، نوزدهمین اصلاحیه قانون اساسی آمریکا که به زنان حق رای می‌داد، تدوین شد. از سال ۱۹۷۳، این روز به عنوان «روز برابری زنان» در آمریکا جشن گرفته می شود.

«مَتِل»، شرکت سازنده عروسک‌های باربی، می گوید بر اساس پژوهش‌‌ها، بسیاری از دختران از پنج سالگی با اعتماد به نفس کمتری به جنسیت خود می نگرند و همین، نیاز به ارائه چهره های الهام بخش و زنان پیشگام را از گذشته های دور تا امروز برجسته می کند تا این اعتماد به نفس را به آنها بازگرداند.

این دو عروسک، بخشی از مجموعه «زنان الهام بخش» هستند که به مناسبت روز جهانی زن در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد.

هدف از ارائه این مجموعه تجلیل از چهره هایی است که مسیر را برای نسل های آینده دختران هموار کردند تا رویاهایی به مراتب بزرگتر از قبل در سر بپرورانند.

از دیگر چهره هایی که تبدیل به عروسک باربی شده اند می توان به «املیا ارهارت»، «فریدا کالو» و «کاترین جانسون» اشاره کرد.