شهروند- اگر کانادا با احتمال رکود اقتصادی مواجه باشد، بانکهای بزرگ کانادا اولین منابعی خواهند بود که این رکود را پیش بینی کرده و آن را اطلاع می دهند. دلیل این امر این است که پنج وام دهنده بزرگ کانادا یعنی Royal Bank ، TD ، Bank of Montreal، Scotiabank و CIBC، تقریباً در همه ابعاد اقتصاد کانادا دست دارند، از وام دادن پول به مشاغل گرفته تا تأمین اعتبار برای وام های مسکن که بخش عمده ای از بازار مسکن را در بر دارد و یکی از ارکان اصلی پیش بینی در اقتصاد کاناداست.

بانک آر بی سی و سی آی بی سی سود سه ماهه خود را گزارش کرده اند و سه بانک بزرگ دیگر نیز این هفته به ترتیب سود سه ماهه خود را گزارش می دهند. گزارشات اعلام شده از طرف دو بانک بزرگ کانادا حاکی از این است که وضعیت اقتصادی خوب است.

بانک رویال کانادا می گوید که سود آن در سه ماهه سوم به ۳.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است. CIBC با سود سه ماهه ۱.۴ میلیارد دلاری در مرحله بعدی قرار گرفت. همچنین بانک رویال موفق شده است تا تجارت وام مسکونی را تقریباً ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده و به ۲۹۸ میلیارد دلار برساند. رقمی که بسیار قابل توجه است و حکایت از این دارد که مشتریان این بانک هم در وضعیت اقتصادی مطلوبی قرار دارند.