رادیو فردا: ۲۰۰نفر از سینماگران و هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت نوشین جعفری، عکاس زندانی، ابراز نگرانی کردند. این هنرمندان در نامه خود تاکید کردند که پس از یک ماه از بازداشت نوشین جعفری، خانواده‌اش «تنها یک بار صدای او را از طریق تلفن و یک بار هم صدای لرزانش را در حال استمداد و تاکید بر بیگناهی‌اش در فضای مجازی شنیده‌اند.»

از راست: نوشین جعفری- رخشان بنی اعتماد

نویسندگان این نامه تاکید کردند که «با باور به اصل برائت و با توجه به نحوه دستگیری، اطلاع‌رسانی موارد اتهامی از طرق غیررسمی و عدم دسترسی به وکیل» درباره وضعیت نوشین جعفری نگران هستند. اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا و مهناز افشار از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

نوشین جعفری، عکاس حوزه سینما و تئاتر، ۱۲ مرداد امسال توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد. صبح روز یکشنبه، ۱۰ شهریور، نیز شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری، عکاس زندانی، بازداشت شد.

شیوا نظرآهاری، فعال مدنی، ضمن انتشار این خبر در حساب توئیتری خود نوشت که نیروهای امنیتی پیش از این شهرزاد جعفری را تهدید کرده بودند که درباره وضعیت خواهرش اطلاع‌رسانی نکند.

شیوا نظرآهاری روز سوم شهریور، در حساب توئیتر خود با افشای یک فایل صوتی، از فشار شدید در زندان بر نوشین جعفری، عکاس زندانی، برای پذیرش مسئولیت حساب توئیتری «یار دبستانی» خبر داده بود. انتشار این فایل صوتی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت.

به‌ هنگام بازداشت نوشین جعفری و پیش از آن‌که خبر آن تأیید شود، برخی کاربران توئیتر و رسانه ‌های وابسته حکومت، با ابراز خوشحالی از بازداشت وی، ادعا کردند که نوشین جعفری گرداننده یک حساب کاربری توئیتریِ – به‌زعم آن‌ها «هتاک نسبت به اسلام» – به نام «یار دبستانی» بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران با تایید بازداشت نوشین جعفری گفته است او به دلیل «اهانت به سیدالشهدا و عزاداری» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده است.

در مقابل، شماری دیگر از کاربران و روزنامه‌نگاران آن را یک «پروژه امنیتی پیچیده تازه برای برخورد با برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها» توصیف کردند.

در همین حال دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به این فایل صوتی خواستار تحقیق در این باره شده بود تا اتفاقاتی چون «شکنجه و اعتراف‌گیری از متهمان ساختگیِ» ترور دست‌اندرکاران برنامه اتمی ایران تکرار نشود.