شاید این مطلب برای همه خبر جدیدی نباشد ولی سندیکای بیمه گران کانادا باز هم تصمیم گرفتند که نرخ حق بیمه اتومبیل را برای شش ماهه آخر سال ۲۰۱۹ بین ۲ الی ۵ درصد افزایش دهند. البته همه موافق این نظریه نبودند و همواره کارشناسان ارشد و خبرگان بیمه با آن مشکل دارند و معتقدند که با اصول و مفاهیم قراردادی بیمه مخالف است. سخنگوی بیمه گران برای راضی کردن مقامات دولتی و ناظران به موارد ذیل اشاره داشتند که توانستند ایشان را قانع نمایند البته در مقابل خبرگان هم نظراتی اصولی ارایه کردند که همه را برای شما خوانندگان محترم و خریداران بیمه به قرار ذیل ارایه می نماید:

۱-سوء استفاده از مزایای بیمه و عملیات سودجویانه: بر اساس آمار و مشاهدات انجام گرفته نشان می دهد که سوء استفاده از بیمه و کلاه گذاشتن بر سر محاسبه گر خسارت در جامعه امری عادی و معمول شده است و متاسفانه افرادی که به اصول قراردادی معتقد هستند در اقلیت به سر می برند و حتی این مورد به صورت الگو و فرهنگ در آمده و در فیلم های هالیوودی هم دزدان بانک و آثارهنری کرارا عنوان می نمایند که پول و آثار ارزشمند بیمه هستند و کسی صدمه ای نمی بیند. هر ساله در کانادا ۱.۶ بیلیون دلار کلاهبرداری بیمه ای می شود که مسئولین قادر به کشف آن نیستند. این رقم معادل ۲۳۶ دلار برای هر راننده است.

در مقابل خبرگان بیمه عنوان می کنند که مگر سیستم زیر بنایی محاسبه حق بیمه اتومبیل بر اساس بررسی ” فرد به فرد “یا سابقه بیمه شخصی نیست، پس چرا جریمه ی عدم کشف شبکه کلاهبرداران را بایستی مردم عادی بدهند؟ اگر قرار است همه در این سیستم تنبیه شوند پس کل سیستم نیاز به بازنگری دارد.

۲-الگوی رانندگی پر خطر رو به افزایش است: قطعا شاهد این ادعا هستید که رانندگی در حال مستی یا تحت تاثیر مواد مخدر بسیار رو به افزایش است و روزمره سرعت غیر مجاز را بسیار تجربه می کنیم. از این رو تعداد تصادفات به دلایل یاد شده افزایش یافته و متاسفانه کار مثبتی هم در این زمینه تا به حال تحقق نیافته است. در مقابل خبرگان بیمه پیشنهاد دادند که بایستی گروه پر ریسک را شناسایی کرد و فقط افزایش نرخ بیمه اتومبیل را برای ایشان اجرایی نمود نه برای همه جامعه.

۳-مناطق پر خطر و تجمع ریسک رو به افزایش است: بعضی از مناطق شهری با کد پستی خاص همواره مشکل ساز بوده و هستند و از نظر شرکتهای بیمه دیگر نمی توان افزایش نرخ را برای ایشان ادامه داد، از این رو ریسک ایشان را روی کل جامعه تقسیم نموده و سر شکن می کنند. در مقابل خبرگان بیمه معتقدند که سیستم عرفی و علمی بیمه هیچگونه ظلم مشترک را نمی پذیرد و اگر دولت استانی می خواهد تن به این تصمیم گیری بدهد از منابع مالی خود این کار را انجام دهد نه از جیب بقیه خریداران بیمه(بیمه گذاران).

۴- نرخ استفاده از خدمات پزشکی و پیراپزشکی( فزیوتراپی ماساژ تراپی ) گران است: بعد از هر حادثه رانندگی و مصدوم شدن افراد معمولا ماهها یا شاید سالیان متمادی نیاز باشد که مجروح و مصدوم از خدمات یاد شده بهرهمند شود که شرکتهای بیمه معمولا مجبورند برای یک غرامت سالها پرداخت کننده باشند.

۵- نصب تکنولوژی های جدید روی شیشه جلو و سپر اتومبیلها: شاهد هستیم که خسارت سپر به سپر یا شکست شیشه اتومبیل که سالیان قبل با ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ دلار تعمیر یا تعویض می شد، تازگی به دلیل نصب ادوات هوشمند در شیشه جلوی اتومبیل یا سپر ماشین بسیار گرانتر تمام می شود از این رو بایستی حق بیمه ها هم به همین نسبت افزایش یابند.

در خاتمه بایستی اقلا یک خبر خوب در مقاله این هفته را به استحضار شما خوانندگان محترم برسانم که آسایش خاطری را به همراه داشته باشد. از هفته گذشته دیگر لازم نیست که برگه صورتی بیمه را پرینت گرفته و همه جا حمل کنید بلکه انتاریو هم به مانند ۴ استان دیگر قبول کرد که داشتن برگه صورتی بیمه به صورت الکترونیکی و در موبایل قابل قبول است. فقط وقتی خواستید آن را به پلیس ارایه دهید اول از او اجازه بگیرید که امکان تماس با سلفون خود را در پشت اتومبیل داشته باشید.

شاد و تندرست و موفق باشید.