در این دنیای پر آشوب و پر بلا، آن چیزی که دلها را گرم می کند و عشق به زندگی را در جان و تن ما روان می کند، امید است. امید به فردایی بهتر، امید به آینده ای راحت تر.

گلرخ امینیان

نهادهای مردم محور معمولا در سراسر جهان  کار و هدفشان کاشتن دانه ی امید در دل انسان های فراموش شده و در حاشیه نگهداشته شده است. همان هایی که گاه از  داشتن سرپناهی امن و امان محرومند، همان هایی که گاه چنان فقر دست و پایشان را می بندد که نمی توانند ساده ترین و ابتدایی ترین امکانات را برای خود و فرزندانشان تهیه کنند، همان هایی که در لابلای چرخ دنده های زندگی ناعادلانه کودکانشان پیش از آن که کودکی کنند پیر می شوند و مسئول به حرکت در آوردن چرخ زنگ زده ی زندگی شان!

در بین جامعه ی ایرانی- کانادایی در طول این سی و چند سالی که در کانادا و در بین آنان هستم افرادی را می شناسم که همواره در قالب بنیادها و نهادهای مردم محور تلاش داشته اند که سنگی را بر روی سنگی بگذارند و دستی را به یاری بگیرند. یکی از شاخص ترین این افراد آقای محمد فتوت است که نامشان در این شهر با هر حرکت خیرخواهانه و کمک کننده ای عجین است. با خبر شدیم که اخیرترین کار ایشان و همسرشان مینا سرلتی(فتوت)  به همراه ۱۰نفر دیگر، تأسیس  بنیاد حامی کاناداست.

حامی کانادا یک موسسه غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی است که در سال ۲۰۱۷ تأسیس و به ثبت رسیده  و فعالیت این موسسه  متمرکز است برحمایت از توسعه فضاهای آموزشی و ‌فرهنگی در مناطق محروم جهان خصوصا ایران. هیئت امنای بنیاد حامی کانادا ۱۲ تن هستند.*

پروژه هایی که حامی کانادا تا کنون انجام داده و یا در حال انجام دادن است عبارتند از:

– ساخت دبیرستان دخترانه مهر واقع در روستای “گز منزل” در سیستان بلوچستان که به بهره برداری رسیده است.

امیر رهبر

– پروژه احداث ۲ دبیرستان دخترانه ۶ کلاسه و ۳ کلاسه در روستای “حاجی آباد” در خراسان جنوبی که در دست ساخت می باشد و برای مهر ماه ۱۳۹۸ آماده بهره برداری خواهد بود.

– مشارکت در ساخت هنرستان فنی حرفه ای جهت دختران در شهرک مهرگان در استان قزوین که در مهر ماه ۱۳۹۸ به بهره برداری می رسد.

– امضای قرارداد ساخت یک مدرسه ۳ کلاسه در روستای سیل زده “بابا زید” در شهرستان پل دختر در استان لرستان.

و البته برای تهیه بودجه چنین پروژه هایی و نهادی که دولتی نیست و وابسته به هیچ ارگانی نیست، چه راهی مفیدتر و بهتر از کمک های مردمی.

یکی از رایج ترین شکل جمع آوری کمک های مردمی همیاری خواستن از هنرمندان است. چرا که مردم همیشه هنرمندان مورد علاقه شان را دوست دارند و برای دیدن و شنیدن کارهای آنها مشتاقانه در برنامه های آنان شرکت می کنند.

دو تن از هنرمندان محبوب و دوست داشتنی شهر که همواره در بسیاری از برنامه های جامعه ایرانی پا پیش گذاشته اند و هنرشان را در طبق اخلاص گذاشته اند کسانی نیستند جز گلرخ امینیان و امیر رهبر، یا به عبارتی دیگر نهاد غیر انتفاعی “گذار فرهنگی ۳۶۰”. **

آنها قرار است جمعه ۲۷ سپتامبر خیرین و خوبان شهر را در این شب گرد هم آورند و  در “خونه ایرونی” با گشت و گذاری در کوچه باغ های موسیقی ایرانی، از امیر رهبر، و “روایت عشقِ” گلرخ امینیان که نگاهی دیگر به عشق و عاشق و معشوق است، یاریگر “بنیاد حامی” برای جمع آوری  بودجه ی پروژه ی ساخت مدرسه برای دختران در لرستان سیل زده باشند.

در گفت و گوی کوتاهی که با امینیان و رهبر داشتم، آنها از خونه ی ایرونی برایم قصه کردند:
“خونه ی ایرونی علاوه بر بیدار کردن حسی نوستالژیک خبر از جایگزینی ارزش های هویتی ما می دهد. این کار اگر چه به ظاهر فقط از موسیقی سخن می راند ولی اشاره به همه ی ارزش های فرهنگی ما دارد، ارزش هایی که اگر درست پاسداری نشوند به فراموشی سپرده می شوند و طلای هویت و فرهنگمان با مس بیگانه قلب خواهد شد.
خونه ایرونی با نگاهی یگانه ما را با خود به سفری در دستگاههای موسیقی ایرانی می برد. نواهایی آشنا که برای ارکستر تنظیم کرده ام و در قابی از خاطره به تصویر کشیده می شود.”

جلد شماره ۱۷۶۹

“در روایت عشق، عشق، این موهبت آسمانی که جوهر وجود و انگیزه ی زندگی ست، به گونه های بی شمار رخ می‌نماید؛ بر هر کس در زمان و مکانی متفاوت و با چهره‌های گوناگون. عشق به نظر من تحولی درونی ست ، اگرچه از دلباختگی به نگار بیرونی سرچشمه‌ می‌گیرد.  تحولی که اگر خوشبخت باشیم دچارش می شویم… و یا اگر دچارش شویم، خوشبختیم. به قول  سهراب سپهری دچار یعنی عاشق/….دچار باید بود.”

این برنامه، فقط یک کنسرت عادی نیست، یک واقعه فراموش ناشدنی ست. در این شب این دو از حمایت بسیاری از هنرمندان شهرمان برخوردارند و می گویند “قدردان تک تک آنها هستیم.”

هنرمندانی که در این شب قرار است خیرین و نیکوکاران و هوادارانشان را دور هم گرد آورند و آنها را تشویق به کمک برای جمع آوری هزینه ی پروژه های بنیاد کنند عبارتند از:امیر رهبر(سرپرستی و تنظیم) – سامان شاهی(رهبری ارکستر)- گلرخ امینیان (خواننده سوپرانو)ابراهیم رهنما(خواننده سنتی)- با آثاری از: امیر رهبر-مهدی عابدینی-  رضا منبع چی، گلرخ امینیان- بنفشه طاهریان(قصه گو)- کامران امینیان(جلوه های تصویری)- یوسف کاشفی فر(دکور)- با همراهی ارکستر بزرگ و گروه موسیقی سنتی ایران، و البته بسیاری دیگر از هنرمندان جوان و مسئول که هر کدام گوشه ای از کار را گرفته اند تا شبی خاطره انگیز و پربار را رقم زنند.

ازآقای فتوت در پیوند با جمع آوری کمک های مالی و چگونگی ارسال آنها به ایران با توجه به شرایط خاص پرسیدم، ایشان پاسخ دادند:

– طرف مقابل حامی کانادا در ایران خیریه های معتبری چون انجمن حامی ‌‌ و خیریه مهر گیتی می باشند که مستقیما با اداره نوسازی و انجمن خیرین استان در ارتباط می باشند و نظارت عالیه در اجرای پروژه دارند.

کمک های جمع آوری شده به یکی از این خیریه های معتبر به طریق زیر حواله می گردد:

– گرفتن نرخ تبدیل از مراجع معتبر و انتخاب بالاترین نرخ 

– کسب توافق بین خریدار و فروشنده.

– خریدار دلار باید حتما تبعه و ‌مقیم کانادا باشد و در یکی از شعب بانک‌های کانادا حساب جاری داشته باشد. 

– پس از واریز معادل ریالی به حساب یکی از خیریه های فوق الذکر، حامی کانادا چک بانکی در وجه آن شخص حقیقی ‌‌یا حقوقی صادر و ارائه می نماید. 

-خیریه ای که در ایران حواله را دریافت می‌کند رسیدی به زبان لاتین با امضاء مسئول موسسه تهیه و به آدرس حامی کانادا ارسال می نماید.

تمام این کمک ها در قالب برگزاری کنسرت، شرکت در بازارها و فروش اجناسی که از ایران آورده شده و در نهایت حمایت نیکوکاران به دلیل اعتمادی که به عملکرد حامی کانادا دارند، جمع آوری می شود.

برای کمک به بنیاد حامی می توانید از راه های زیر اقدام کنید:

به صورت donation از طریق وبسایت  www.hamicanada.ca  

یا حساب بانکی RBC 

Hami Canada

Acc: 06532-1015023

یا با تماس با حامی کانادا

تلفن ۱۶۴۷۳۱۳۵۵۵۱

یا توسط چک به نام Hami Canada و ارسال به نشانی  زیر:

۶۰۲۱ Yonge Street, Unit 896   M2M 3W2

*اعضای  12 نفره هیئت امنای حامی کانادا عبارتند از:

مهشید مهاجر- بهبود صدرالحفاظ – مهرداد خلیلی گرکانی- شعله خلیلی دولت آبادی- علیمحمد تهرانی- محمد فتوت- مینا سرلتی- کیوان طلاچیان- سپیده دماوندی- احمد دولت آبادی- سارا صدرالحفاظی-  نغمه هجری


** شرکت غیر انتفاعی گذار فرهنگی۳۶۰ گذرگاهی ست برای ملاقات و معرفی و تلفیق فرهنگهای مختلف. هدف این شرکت آشنا کردن مخاطبین با عناصر مختلف هنری فرهنگهای گوناگون است. امیر رهبر و گلرخ امینیان، در سال ۲۰۱۵ این شرکت را تأسیس و کار خود را آغاز کردند.  در پرونده کاری ایشان برگزاری چند بزرگداشت برای هنرمندانی تاثیر گذار بر موسیقی ایران، برگزاری رسیتال و… آخرین کار این گروه اجرای کنسرت افتتاحیه فستیوال نوروزی تیرگان در مارچ ۲۰۱۸ بوده است.

برنامه خونه ایرونی…. روایت عشق جمعه ۲۷سپتامبر۲۰۱۹ ساعت ۸ شب در مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل برگزار می شود. برای تهیه بلیت می توانید با تلفن ۶۴۷-۳۱۳-۵۵۵۱  و یا سایت www.eventbrite.ca   تماس بگیرید.