این بار «نقص در پرونده» بهانه محرومیت از تحصیل شد

رادیو امریکا: چهار شهروند بهائی به نام‌های مهسا فروهری، آریا احسانی، ترنم کمالی، و نگین فروغی، به بهانه «نقص در پرونده» از تحصیل در دانشگاه محروم شدند.

وبسایت خبری حقوق بشر در ایران روز سه‌‌شنبه ۲۶ شهریور گزارش داد که مهسا فروهری و آریا احسانی، شهروندان بهایی ساکن کرج، ترنم کمالی، شهروند بهایی ساکن شیراز، و نگین فروغی، شهروند بهایی ساکن شهرکرد، به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی و به بهانه ایراد نقص در پرونده از تحصیل در دانشگاه محروم شده ‌اند.

یک فرد مطلع به وبسایت خبری حقوق بشر در ایران گفت که این شهروندان بهایی وقتی جهت پیگیری به سازمان سنجش مراجعه کردند در ابتدا گوشی‌ موبایل آنها توسط انتظامات ضبط و سپس فرمی که خواسته شده بود کلیه مشخصات فردی و همچنین مشخصات ۱۰ نفر از اقوام سببی و نسبی خود را قید کنند به آنها داده شده است.

این منبع مطلع در ادامه گفته است که در فرم دیگری، از آنها خواسته شده تا ذکر کنند تابع جمهوری اسلامی هستند یا تابع بیت العدل؟ و زمانی که این شهروندان به این تفتیش عقاید اعتراض کرده ‌اند به یکی از آنها گفته شده که شما هدفتان درس خواندن نیست.

این اولین بار نیست که یک شهروند بهایی از ادامه تحصیل محروم می‌شود، پیش از این نیز دبیرستانی در شهر سمنان، به دستور آموزش و پرورش از ثبت نام برنا پیراسته، دانش‌آموز بهایی، خودداری کرد.

ممانعت از تحصیل شهروندان بهایی در حالی صورت می‌گیرد که حتی این امر خلاف مقررات جمهوری اسلامی ایران است. اما با این حال محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، روز چهارشنبه ۲۰ شهریور در حاشیه جلسه هیئت وزیران گفت که اگر دانش آموزان اظهار کنند که پیروان ادیان دیگری به جز ادیان رسمی کشور هستند و این اقدام آن‌ها به نوعی تبلیغ محسوب شود، تحصیل آن‌ها در مدارس ممنوع است.

سال گذشته نیز دست کم ۵۸ دانش آموز بهائی پذیرفته شده در کنکور سراسری هنگام تلاش برای ثبت نام با عبارت نقص پرونده روبرو شده اند.

در بخش ایرانِ گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی مذهبی در جهان آمده است که، در ایران بهائیان از داشتن نهادهای آموزشی خود ممنوع هستند و دانشجویان بهایی از تحصیل در دانشگاه ها ممنوع شده اند و اگر دین آنها بعد از تحصیل معلوم شود، از دانشگاه اخراج می شوند.